یوز ایرانی یک ‌میراث جهانی است

بدیهی ‌‌است کشور مان ایران که تنها مامن باقیمانده زیرگونه یوز آسیایی می باشد و از ۷۰ سال قبل  تا کنون ‌هیچ شواهد و قرائنی دال بر مشاهده یوز در هیچ کشور آسیایی جز ایران گزارش نشده است.

در دهه ۷۰ کارشناسان داخلی و خارجی ‌تقریبا، یوز آسیایی را منقرض شده و یا به تعداد انگشتان دست برآورد می کردند در سال۱۳۸۰ با تخمین حدود ۱۵ قلاده یوز در‌ کشور و آنهم در فلات مرکزی  مقرر شد دبیرخانه ‌حفاظت از یوز پلنگ آسیایی زیر نظر سازمان  حفاظت محیط زیست با همکاری دفتر نمایندگی سازمان ملل در ایران تشکیل شود تا برابر سند و برنامه ‌کاری به مدت ۱۸سال در قالب سه برنامه در این امر مهم فعالیت کند.
به همین جهت در فاز اول و با دستور کار  حفاظت، آموزش و تحقیقات؛ در  فاز دوم: علاوه بر موارد قید شده در فاز اول مشارکت جوامع محلی در مدیریت به ‌آن اضافه گردید. این در حالی بود که فعالیت ها در ۱۰ منطقه و در ۶ استان (سمنان، یزد، کرمان، اصفهان، خراسان شمالی و جنوبی) به مساحت ۶ میلیون هکتار طی یک بررسی علمی و با همکاری سمن ‌ها و خال شناسی از روی عکس های گرفته شده از یوز طی ۱۶ سال‌ تعداد ۴۷ قلاده یوز به ‌ثبت رسید. بدین‌ معنی که کمتر از این تعداد ‌نداریم و از بیشتر آن بی اطلاع هستیم.

با توجه به‌ تعداد جمعیت  طعمه و رفتار خاص این گونه و شکنندگی‌ زیستگاه های‌ آن‌ و تهدیداتی که همواره ‌حیوان را با خطر جدی مواجه می کند این تعداد  قابل قبول بود اما همچنان شکننده و در خط قرمز انقراض قرار دارد.

از این رو در فاز سوم پایش سیستیماتیک یوز و طعمه های آن علاوه بر ۶ میلیون هکتار مناطق ۱۰ ‌گانه در کریدورهای بین مناطق به مساحت ۶ میلیون هکتار و همچنین افزایش محیط بانی و تجهیز واحدها و آموزش و آگاهی همکاری ذی نفعان، مسئولین و کنشگران توانمندسازی و ایجاد معیشت جایگزین در ‌جوامع محلی نهایتا اثر بخشی پروژه در دستور کار بود از این رو سازمان حفاظت محیط زیست‌ ، معاونت محیط طبیعی‌ و تنوع زیستی پروژه یوز تشکل های ‌زیست محیطی ‌رسانه ها ‌این روز را گرامی ‌می دارند. چرا که یوز ایزانی تنها یک‌ میراث ملی نیست بلکه ‌میراث جهانی است و ‌انتظار می رود با حضور آقای دکتر سلاجقه ریاست سازمان و انتصاب به جا معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی آقای دکتر اکبری که‌ فردی اجرایی و علمی و پرورش یافته استان های یوز خیز و از مدیران دلسوز و سالم می باشند توجه ویژه ‌ای به ‌یوز و زیستگاه ‌های آن  صورت گیرد.

*رجبعلی کارگر- کارشناس طرح بین المللی حفاظت از یوز ایرانی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا