رنگ آمیزی خودروها به کمک ربات ها و هوش مصنوعی

به گزارش سیناپرس، به طور سنتی، رنگ آمیزی خودرو  یکی از پرمصرف ترین  و به هم ریخته ترین جنبه های فرآیند تولید خودرو محسوب می شود. در گذشته، رنگ به وسیله تفنگ ‌های اسپری فشار بالا به سطح بدنه خودرو پاشیده می شد و غباری از قطرات رنگ ایجاد می ‌کرد که توسط فن‌ ها از اسپری مکیده شده فیلتر می‌ شد. سپس نازل های HVLP (حجم بالا، فشار کم) پا به عرصه صنعت گذاشتند که پیشرفت قابل توجهی محسوب می شدند.

اما هر فرآیند رنگ پاشی که شامل اعمال دو لایه رنگ می شود، مانند پانل ‌های سقف که با رنگ‌های متفاوت عرضه می شوند، همچنان یک عملیات زمان‌ برمحسوب می شود چراکه نیازمند اعمال و خشک کردن لایه رنگی اول و پوشاندن آن با نوار و کاغذ برای محافظت در برابر پاشش لایه دوم، و سپس اعمال رنگ دوم است.

در اوایل سال جاری، تکنولوژی روباتیک جدیدی با فناوری رنگ پیکسلی (Pixelpaint) به خدمت شرکت ABB  در آمد، فناوری که رنگ را به روشی مشابه در چاپگرهای جوهر افشان اعمال و لبه ‌های تیز را در رنگ به جای تارهای نرم معمولی ایجاد می‌ کند. ه گزارش سیناپرس، این ربات همچنین سبب می شود که رنگ اضافه ای اسپری نشده و بنا به ادعای شرکت سازنده ۱۰۰ درصد رنگ بدون هدر رفت فقط روی بدنه ماشین اعمال می شود.

در مقابل، در تکنیک های معمولی و قدیمی حدود ۲۰ درصد از رنگ اعمال شده در فیلترهای خروجی اسپری هدر می رفت. در امتداد همین تغییرات اساسی، شرکت آلمانی Dürr نیز با فناوری مشابهی به نام Ecopaintjet آغاز به کار کرده که این روش توسط خودرو سازی بی ام و  آزمایش شده و این فرآیند در حال حاضر توسط آئودی نیز استفاده می شود.

با پیشرفت فناوری، سیستم های روباتیک جدید کاملاً متفاوت عمل می کنند. در این فناوری سر اسپری Pixelpaint مجهز به هزار نازل مجزا است که قطرات بسیار ریز رنگ را به قطر دو سلول خونی انسان، به سمت بدنه خودرو پرتاب کرده و در هنگام اعمال رنگ، لبه های تیز رنگی ایجاد می کند.

ربات Ecopaintjet نیز به طرز مشابهی عمل کرده و رنگ را از طریق صفحه نازلی با ۵۰ سوراخ ریز از فاصله ۳۰ میلی متری اعمال می کند.  ه گزارش سیناپرس، قبل از مرحله پاشش رنگ، هوش مصنوعی سیستم اندازه گیری مسیرهای رنگ شونده را روی بدنه شناسایی و شکل دقیق آن را مشخص می کند تا ربات بتواند مسیر خود را روی سطح به طور یکنواخت دنبال کند. نرم‌افزار از این داده‌ها برای محاسبه مسیرهایی استفاده می ‌کند که نازل هنگام حرکت روی سطح بدنه باید طی کند و همزمان سرعت و زاویه شیب سر اسپری کنترل می شود.

پس از انجام این مرحله، روبات می تواند شروع به رنگ آمیزی کند. این ربات سطحی حدود ۱.۸ متر مربع در دقیقه را پوشش داده و حدود دو دقیقه طول می کشد تا یک پانل سقف خودروی معمولی را تمام کند. ه گزارش سیناپرس، در نقطه مقابل، اگر همین رنگ آمیزی به شیوه سنتی انجام شود نیازمند مراحل پاشیدن، پوشاندن و اعمال لایه رنگ دوم خواهد بود که با احتساب درگیری چندین  نیروی کار حدودا ۵۰ دقیقه به طول می انجامد. روش جدید همچنین باعث صرفه جویی در حدود ۱۵ متر مربع نوار و چسب اتصال در هر بدنه می شود. علاوه بر این، روش جدید تا ۲۵ درصد باعث صرفه جویی در مصرف انرژی در طول فرآیند خشک کردن رنگ می شود.

در همین راستا، شرکت خودرو سازی بی ام و در حال آزمایش این فناوری در تولید مدل M4 کوپه است. بی ‌ام‌ و تخمین می‌زند که در صورت به کار گیری این سیستم، می تواند باعث صرفه‌ جویی در ۶ هزار مگاوات ساعت انرژی در بیش از ۷ هزار ساعت کاری و کاهش تولید کربن تا ۲ هزار تن  در سال شود.  

منبع: autocar
مترجم: ناصر پورقدیمی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا