این روبات قادر به سرودن شعر است

به گزارش سیناپرس، وقتی صحبت از روبات ها و هوش مصنوعی می شود احتمالا مقوله شعر و ادبیات، آخرین موضوعی است که به ذهن مخاطب خطور می کند اما این دقیقاً همان چیزی است که آیدا (Ai-Da)، یک ربات بسیار واقع گرایانه اختراع شده توسط آیدان ملر در آکسفورد انگلستان، نمایش می دهد.
در واقع آیدا اولین ربات انسان نمای هنرمند فوق واقع گرای جهان است و روز جمعه شعری را که با استفاده از الگوریتم های ویژه خود در تجلیل از شاعر بزرگ ایتالیایی دانته سروده بود، اجرا کرد.

این برنامه در موزه مشهور اشمولین دانشگاه آکسفورد و در حاشیه نمایشگاهی به مناسبت هفتصدمین سالگرد مرگ دانته، برگزار شد. به گزارش سیناپرس، آیدا توانست به کمک الگوریتم ها و بانک اطلاعاتی خود این شعر را بسراید که از سوی منتقدان بسیار جذاب و عمیقا احساسی توصیف شده است. ترجمه این شعر به شرح زیر است:  
ما مانند اسیران چشم بسته به آیات خود نگرستیم
او رسولی بود تا در پی نور به دنبال روشنایی باشد
اما هرگز نیامد
سوزن و نخی بایسته است برای تکمیل این تصویر
برای تماشای موجودات بیچاره ای که در شوربختی به سر می بردند،
چشمان شاهین دوخته شده است …..

آیدان ملر در این رابطه گفت که توانایی آیدا در تقلید از نوشته های انسانی بسیار عالی عمل می کند و اگر کسی این نوشته ها را بخواند نمی تواند حدس بزند که این شعرها اثر یک روبات است.

گفتنی است پروژه آیدا برای پرداختن به بحث در مورد اخلاقیات توسعه بیشتر هوش مصنوعی با هدف تقلید از انسان و داشتن رفتار انسانی ایجاد شد. طراحان آیدا معتقدند که فناوری تأثیر عمده ای بر همه جنبه های زندگی انسان داشته و ما به دنبال این هستیم که بفهمیم این فناوری چقدر می تواند فعالیت هایی شبیه به انسان انجام دهد و چه چیزی می تواند در مورد خودمان به ما بیاموزد.

به گزارش سیناپرس، آیدا نه تنها می تواند شعر بخواند و بنویسد بلکه قادر به خلق آثار هنری نیز هست. ملر همچنین از نگرانی‌ های مربوط به توسعه روزافزون پیشرفته هوش مصنوعی و پتانسیل سو استفاده از الگوریتم‌ ها برای دستکاری جمعیت ‌های انسانی آگاه است. به باور وی، هوش مصنوعی در ذات خود تهدیدی برای بشریت محسوب نشده و خطر اصلی از جانب  کسانی است که آن را کنترل می ‌کنند.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: edition.cnn

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا