آسپرین می تواند خطر نارسایی قلبی را افزایش دهد

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقات جدیدی که در حوزه سلامت قلب انجام شده نشان می دهد که مصرف داروی معروف آسپرین در افرادی که حداقل یک عامل مستعد کننده شامل سیگار کشیدن، چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت برای بیماری های قلبی و عروقی دارند، با ۲۶ درصد افزایش خطر نارسایی قلبی مرتبط است. 

به گفته محققان دانشگاه کلینیکوم فرایبورگ آلمان که رهبری این پژوهش را به عهده داشته اند، این اولین مطالعه‌ای است که چنین موردی را گزارش می دهد.

در این مطالعه تحلیلی، اطلاعات بیش از 30 هزار فرد در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی از اروپای غربی و ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفته است. این افراد به دلیل داشتن یک یا چند مورد از موارد زیر در دسته «در معرض خطر» قرار گرفته بودند: سیگار کشیدن، چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و بیماری های قلبی عروقی. 

میانگین سنی شرکت کنندگان 67 سال بوده و 34 درصد از آن ها زن بودند و به مدت حدود 5 سال مورد پیگیری قرار گرفته و وضعیت آن ها ثبت می شد.به گزارش سیناپرس، بررسی ها نشان داد در صورتی که فرد، در حال دست و پنجه نرم کردن با یک یا چند پیش عامل بیماری های قلبی عروقی باشد، مصرف آسپرین می تواند تا 26 درصد افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی جدید را در آن ها افزایش دهد.

به گفته محققان مجری این پژوهش، در مطالعه ما از هر چهار شرکت کننده، یک نفر این دارو را مصرف می کرد و نتایج حاکی از آن بود که در این جمعیت، مصرف آسپرین، می تواند مستقل از سایر عوامل خطر، با بروز نارسایی قلبی همراه باشد.

آن ها خاطرنشان کرده اند که برای تایید قطعی این نتایج، به کارآزمایی‌های تصادفی چندملیتی بزرگ در افرادی که در معرض خطر نارسایی قلبی قرار دارند، نیاز است. اما تا آن زمان، بر اساس مشاهدات ما باید این نکته را مدنظر قرار داد که آسپرین باید با احتیاط ویژه ای برای افرادی که نارسایی قلبی دارند یا دارای عوامل خطر برای این بیماری هستند، تجویز شود.

به گزارش سیناپرس، این یافته‌ها به صورت یک مقاله علمی پژوهشی در مجله بین المللی ESC Heart Failure متعلق به انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا