ساختمان سازی به کمک پاپ کورن

به گزارش سیناپرس، کاربرد پاپ کورن ممکن است به زودی از غرفه های سینما به دیوارهای ساختمان منتقل شود. به تازگی تیمی از دانشمندان دانشگاه گوتینگن به سرپرستی پرفسور ایرانی الاصل،  علیرضا خرازی پور،  روشی را برای تبدیل پاپ کورن به عایق ساختمانی سازگار با محیط زیست ابداع کرده اند. پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کردند که این مواد می ‌توانند استفاده از محصولات کمتر پایدار را برای گرم نگه داشتن ساختمان‌ ها و کاهش هزینه‌ های گرمایش کاهش دهند.

عایق بندی خوب در ساختمان، نیاز به سوخت و تامین گرما از طریق نفت و گاز را کاهش داده و در نتیجه انتشار دی اکسید کربن کمتری دارد. محققان همچنین خاطرنشان می کنند که بازار ساخت و ساز تحت سلطه مصالح ساختمانی سنتی از جمله پلاستیک و الیاف معدنی است که حدود ۹۰ درصد از تمام محصولات عایق را تشکیل می دهند.به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، سازندگان این مصالح ساختمانی از پلاستیک های نفتی نیز برای ساخت عایق بیرونی بناها استفاده می کنند.

محققان در این رابطه می گویند در حال حاضر گزینه های پایدار و طبیعی برای عایق کاری ساختمان موجود است. وقتی صحبت از عایق دوستدار محیط زیست به میان می آید، این مواد باید شامل مواد خام تجدید پذیری باشند که عایق حرارتی خوبی داشته، در برابر آتش مقاوم باشند و زمانی که ساختمان در نهایت خراب می شود، بازیافت آن ها آسان باشد.

اعضای این تیم پژوهشی در آزمایش های خود با کمک محققان دانشکده علوم جنگل و بوم شناسی جنگلی گوتینگن با موفقیت فرآیند جدیدی را برای ساخت تخته عایق پاپ کورن با ویژگی های پایدار و کارآمد ایجاد کردند. به گزارش سیناپرس، در این پروژه  فرآیندی ارائه شد که تخته هایی از ذرت بو داده  گرانوله با قابلیت استفاده به عنوان مصالح ساختمانی تولید شد.

آزمایش‌ ها نشان می ‌دهد که این تخته ‌ها «خواص عایق حرارتی» عالی داشته و برخلاف پاپ کورنی که به عنوان خوراکی مصرف می شود، به خوبی در برابر آتش مقاوم است.به گزارش سیناپرس، پژوهشگران این تیم مطالعاتی معتقدند بزرگترین مزیت عایق پاپ کورن این است که یک ماده گیاهی محسوب می شود که آن را دوستدار محیط زیست و جایگزینی پایدار برای فرآورده های نفتی و سایر پلاستیک های صنعتی می کند.

پروفسور علیرضا خرازی پور، سرپرست این گروه تحقیقاتی در بیانیه دانشگاهی توضیح داد: این فناوری جدید بر اساس فرآیند صنعت پلاستیک، امکان تولید مقرون به صرفه تخته های عایق زیستی را در مقیاس صنعتی فراهم می کند. این عایق زیست پذیر به خصوص در زمینه ساخت و ساز، این موضوع  راتضمین می کند که مواد عایق طبیعی در دسترس قرار دارند.

اعضای این تیم همچنین دریافتند که تخته‌های پاپ کورن آن‌ ها ضد آب بوده و این موضوع   ماندگاری آن ‌ها را به عنوان یک مصالح ساختمانی افزایش می‌ دهد.

مترجم: زهرا همراز