آسمان خراش هایی برای جذب کربن از جو

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، ایده آسمان خراش هایی که بتوانند کربن را از جو خارج کنند بیشتر شبیه فیلم های علمی تخیلی است اما با طرح هایی که معماران آمریکایی ارائه داده اند به زودی شاهد آغار به کار این ساختمان های بلند خواهیم بود.

طبق این ایده که با عنوان Urban Sequoias (سکویای شهری) مطرح شده، آسمان خراش ها می توانند تا  کربن را از جو خارج کنند که معادل 48500 درخت عمل می کنند. این طرح برگرفته از بلندترین درختان جهان و زاییده ذهن مهندسان و محققان یک شرکت معماری در شیکاگوست که از فناوری های روز برای ارائه این ایده استفاده کرده است.

هر ساختمان بلند از روش های متعددی از جمله ساخت و ساز با مواد جاذب کربن، رشد گیاهان و جلبک ها برای سوخت، انرژی و غذا و نیز فناوری جذب مستقیم هوا برای جذب کربن استفاده می کند. به گزارش سیناپرس، مورد آخری با کمک طراحی «اثر دودکشی» برج به جذب هوا به سمت مرکز ساختمان برای پردازش استخراج کربن کمک کرده و در عین حال، به سیستم انرژی خالص صفر ساختمان کمک می کند. 

درواقع، این شرکت معماری مدعی شده است که طراحی برج های سکویای شهری با فرض طول عمر حداقل 60 سال، قادر است تا 4 برابر کربن آزاد شده در جو در نتیجه ساخت آن را جذب کند. از کربن جذب شده می توان برای تولید موادزیستی برای احداث جاده ها، روسازی، لوله ها و سایر موارد برای توسعه زیرساخت های شهری استفاده کرد. 

طراحی این آسمان خراش ها به طور قطع، آینده ای پایدار را به دنبال خواهد داشت. دنیایی را تصور کنید که یک ساختمان بتواند سیاره ما را نجات دهد. این ساختمان ها برای برآوردن نیازهای شهرهای آینده بسیار کاربردی است. محققان در این ایده های جدید، راه حل های مبتنی بر طبیعت، فناوری های نوظهور را برای جذب کربن گردهم آورده و با روش هایی که پیش از این مورد استفاده قرار نگرفته اند، ادغام کرده اند. 

با ساخت ساختمان هایی از موادی مانند آجر زیستی، بتن زیستی و چوب که همگی از کربن کم تری نسبت به مواد جایگزین استفاده می کنند و برخی از آنها در طول زمان به جذب کربن ادامه می دهند؛ به گزارش سیناپرس، در مقایسه با استفاده از بتن و فولاد می توان تأثیر کربن ساخت و ساز را تا 50 درصد کاهش داد. این روش های پیشرفته جدید انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از ساخت و ساز را تا 95 درصد کاهش می دهد. 

به گفته مهندسان این شرکت آمریکایی، در صورت تبدیل مناظر شهری به باغ ها، بازسازی شهرها به عنوان مناظر جذب کننده کربن و بازسازی خیابان ها با کربن اضافی، تا 120 تن کربن در هر کیلومتر مربع قابل جذب است. 

مترجم: پروانه غفاری
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا