فضانوردان مجبور به بستن پوشک شدند

به گزارش سیناپرس، تیمی از مدیران ارشد ناسا در حال بررسی این موضوع هستند که با توجه به خرابی سرویس بهداشتی کپسول فضایی اسپیس ایکس و عدم امکان استفاده از ان در ماموریت های محوله، آیا مک آرتور و سه فضانورد همکار وی باید ماموریت خود را ادامه دهند یا خیر؟

گفتنی است بر اساس گزارش رسمی اعلام شده از سوی ناسا، فضانوردانی که در اوایل این هفته ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک خواهند کرد، به دلیل خرابی توالت این کپسول فضایی، در راه بازگشت به زمین از پوشک استفاده خواهند کرد.

مگان مک آرتور، فضانورد ناسا، روز جمعه این وضعیت را نامناسب اما قابل کنترل توصیف کرد. او در یک کنفرانس خبری از مدار زمین گفت: ماموریت های فضایی دارای چالش های متعددی هستند که باید آن ها را پذیرفت.

به گزارش سیناپرس،مدیران ارشد ناسا قرار است تصمیم بگیرند که آیا مک آرتور و سه همکارش را قبل از اعزام فضانوردان جایگزینشان به کپسول اسپیس ایکس بازگردانند یا خیر؟  این پرتاب بیش از یک هفته است که به دلیل آب و هوای بد و یک مشکل پزشکی فاش نشده مربوط به یکی از خدمه به تعویق افتاده است.
فضانورد فرانسوی توماس پسکه نیز در این رابطه به خبرنگاران گفت که شرایط شش ماه گذشته در ایستگاه بین المللی فضایی، دشوار بوده است. فضانوردان یک سری پیاده‌ روی فضایی برای ارتقای شبکه برق ایستگاه انجام داده، تکان های ناخواسته رانشگر فضاپیماهای روسی که موجب جا به جایی محل این ایستگاه شد را تحمل و میزبان یک تیم فیلم ‌برداری روسی نیز بودند و حالا برای بازگشت به زمین باید پوشک ببندند.

یکی از چالش های جالب و عجیب در بازه زمانی فوق، این بود که فضانوردان ایستگاه بین المللی  مجبور شدند با نشت توالت مواجه شده و پانل های کپسول اسپیس ایکس را جا به جا و حوضچه های ادراری که از این نشت به وجود آمده بود را شناسایی کنند.

این مشکل اولین بار در طول پرواز خصوصی اسپیس ایکس در ماه سپتامبر مشخص شد، زمانی که طی این ماموریت، ادرار زیر بخش کف کپسول فضاپیما شناسایی شد. در ادامه، اسپیس ایکس ، سرویس بهداشتی  کپسولی که در انتظار بلند شدن بود را تعمیر ، اما توالتی را که در مدار قرار داشت غیرقابل استفاده تشخیص داد.
به گزارش سیناپرس، مهندسان این مجموعه،  تشخیص دادند که کپسول از نظر ساختاری توسط ادرار آسیب ندیده است و برای بازگشت بی خطر است.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: livemint

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا