احتمال وقوع سونامی ویرانگر در سواحل جنوبی ایران

دکتر عبدالمجید نادری، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفتگو با سیناپرس گفت: در منطقه مکران (منطقه ساحلی شمال دریای عمان در کشور ایران و پاکستان) زلزله ‌ها و سونامی‌ های متعددی رخ داده که آخرین آن مربوط به شهریور سال 1392 است؛ در این سال زمین ‌لرزه ای به بزرگی 7/7 در جنوب غرب پاکستان به روی خشکی اتفاق افتاد که باعث بروز سونامی کوچکی در دریای عمان شد. امواج این سونامی با ارتفاع کمتر از نیم متر در سواحل کشور عمان ثبت شد که خوشبختانه خسارت زیادی به همراه نداشت اما در سال 1324 با ایجاد زمین لرزه و سونامی، حدود 4هزار نفر به کام مرگ فرستاده شدند.

وی افزود: هم اکنون کشورهای پیرامون دریای عمان یعنی ایران، پاکستان، عمان و هندوستان بیش از سایر کشورها در معرض خسارات ناشی از سونامی و زلزله این منطقه قرار دارند.

وی به مهمترین عوامل ایجاد سونامی اشاره کرد و گفت: زمین لرزه های بستر دریا مهمترین عامل ایجاد سونامی است اما عواملی مانند گل فشان ها، آتشفشان ها و همچنین زمین لغزش های زیردریایی نیز در ایجاد سونامی نقش دارند. در حال حاضر دو عامل زمین لرزه و زمین لغزش های زیردریایی باعث ایجاد سونامی در منطقه مکران هستند. در سال 1324 نیز این دو عامل باعث بروز سونامی در سواحل مکران به ویژه سواحل پاکستان شده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان زمان وقوع سونامی را پیش بینی کرد؟ اظهارداشت: در حال حاضر زمان وقوع سونامی قابل پیش بینی نیست اما می توانیم مکان های احتمالی وقوع آن را پیش بینی کنیم که این مساله نیز نیاز به مطالعات دقیق دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود با شرایط امروز سواحل مکران، در صورت بروز سونامی مشابه سال 1324، خسارات مالی و جانی بسیار بیشتری به همراه داشته باشیم بنابراین رصد و پایش مدام گسل مکران از اهمیت زیادی برخوردار است اما متاسفانه هنوز ایستگاه ‌های ثبت لرزه در سواحل دریای عمان به خوبی توسعه نیافته اند.

وی تاکید کرد: ما هنوز ایستگاه‌ های ثبت فشار در بستر دریا یا تجهیزات پایش گسل‌های زیردریایی و نقشه دقیقی از بستر دریای عمان نداریم که بتوانیم مناطق پرخطر و شیب ‌های ناپایدار آن را مشخص کنیم. از سوی دیگر متاسفانه هنوز مطالعات زمین ‌شناسی در دریای عمان برای مشخص کردن گسل ‌ها یا گل ‌فشان ‌ها یا جنس رسوبات به اندازه کافی صورت نگرفته و مطالعات صورت گرفته توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی و پژوهشگاه بین ‌المللی زلزله ‌شناسی و مهندسی زلزله با مشکل تامین بودجه یا تجهیزات مواجه است.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا