سیاست گذاری های کلان صنعت گردشگری باید تغییر کند
دکتر سید سعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ورییس انجمن علمی گردشگری ایران در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: صنعت گردشگری مانند سایر صنایع طی یکصد سال اخیر فراز و نشیب های مختلفی داشته است؛ امروزه مفاهیم و محصولاتی که قبلا مورد توجه بودند از رونق افتاده و موضوعات جدید جایگزین آنها شده اند. این امر نشان می دهد که خلاقیت و نوآوری جایگاهش را بر اساس سبک زندگی و فرهنگ مردم پیش برده و بخش زیادی از بازار را هم به خود اختصاص داده است.
وی افزود: اگرچه گردشگری فرهنگی و تاریخی به شکل سنتی حجم قابل توجهی از بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده اما نسل جدید و نیازهای آن در بازار اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
رییس انجمن علمی گردشگری ایران عنوان کرد: قطعا در این مسیر چالش های مختلف و بحران بسیاری طی چند دهه گذشته وجودداشته است و یکی از جدی ترین چالش های ما در کشور بحث های سیاست گذاری های کلان و استراتژی های پیرامون جذب گردشگران خارجی و داخلی است. هرچند در این سالها کارهای خوبی در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی انجام شده اما اسناد بالا دستی هنوز در این حوزه کم است و باید خیلی جدی تردراین خصوص کارشود.
هاشمی تاکید کرد: بحث گردشگری باید در اولویت های اصلی نظام و حکومت قرار گیرد. اکنون صنعت گردشگری ما این قابلیت را دارد که در پنج اولویت اول قرار بگیرد و بتواند این تغییرات را با توجه به تغییرات فناوری و سبک زندگی و به ویژه در عصر امروز با بیماری کرونا درگیر هستیم بتواند رویکردهای جدیدی را در مجموعه گردشگری داشته باشیم.
رییس دانشگاه علم وفرهنگ گفت: امروزه شاید توسعه نوین گردشگری با تاکید بر توسعه محصول و بازار توجه خیلی کشورها از جمله کشور ایران را به خود جلب کرده و ما امیدواریم که سمپوزیوم یکصدسال گردشگری با مباحثی که بحث خواهد شد بتواند با رویکردهای مناسبی در مسیر توسعه صنعت گردشگری در کشور کار کند.
No tags for this post.