تبدیل توربین های بادی به تلویزیون

به گزارش سیناپرس به نقل از euronews، انرژی باد از جمله انرژی های دوست دار محیط زیست است که هیچ آلودگی به همراه ندارد و در نقاط مختلف دنیا از توربین های بادی برای استفاده بهینه از این انرژی رایگان استفاده می شود. اما محققان به تازگی اعلام کرده اند که طی 30 سال آینده می توانند از نسل اول توربین های بادی برای تبدیل به تلویزیون استفاده کنند.

پره های توربین های بادی منقرض شده در سراسر جهان در حال انباشته شدن است. با احتساب این که طول عمر تقریبی هر تیغه هم 20 سال باشد، بسیاری از مدل های قدیمی در حال حاضر در محل های دفن زباله در سراسر اروپا و آمریکا تلنبار شده اند. 

اما در این میان، برخی سازمان ها روش های نوآورانه ای را برای بازیافت و استفاده دوباره از این پره توربین های از رده خارج اعلام کرده اند. استفاده از آنها در معماری خیره کننده خیابان ها، افزودن آنها به مخلوط بتنی و حتی ساخت پل ها از جمله راه های ارائه شده هستند.

به گزارش سیناپرس، شرکت «زامودیو» در اسپانیا یک قدم فراتر رفته و نخستین پره توربین قابل بازیافت را در جهان تولید کرده که تیغع قابل بازیافت نامیده می شود. تاکنون پره های توربین از ترکیبی از مواد مختلف پوشیده شده از رزین ساخته می شدند که شبیه فنجان های قهوه قابل بازیافت بودند و جداسازی و بازیافت آنها به سختی صورت می گرفت.

بسیاری از تیغه های توربین که از دهه 1970 و در زمان محبوب بودن انرژی باد ساخته شده اند، در حال حاضر در محل های دفن زباله تلنبار شده اند. سالانه حدود 3800 توربین در اروپا از سرویس خارج می شوند. 

شبکه Re-Wind شامل یک گروه بین رشته ای هستند که روی راه حل های مناسب برای استفاده دوباره از پره ها و تیغه های توربین ها فعالیت می کنند. محققان این شرکت برآورد کرده اند که تا سال 2025 حدود 39/8 میلیون تن مواد از پره های توربین در انتظار نابودی هستند.

به گزارش سیناپرس، محققان به امید کاهش مشکل هدر رفتن تیغه های توربینی، نخستین صنعت استفاده از تیغه های بازیافتی را راه اندازی کردند. این تیغه های بازیافتی هم مانند سایر تیغه ها از ترکیبی از مواد تقویت کننده ساخته شده اند که در یک رزین جداسازی شده اند تا یک ساختار سبک و قدرتمند را ایجاد کنند.

تفاوت تنها در استفاده از رزین جدید با ساختار شیمیایی متفاوت است که باعث می شود رزین در یک فرآیند کارآمد در پایان عمر خود هم مفید واقع شود. حل شدن رزین بدان معناست که می توان تیغه ها را جدا کرد. برای جداسازی مواد، این فرآیند مستلزم آن است که تیغه برای چند ساعت در یک محلول اسیدی داغ غوطه ور شود. 

باران اسیدی هیچ تأثیری روی تیغه ها نمی گذارد زیرا این فرآیند تنها با هر دو ترکیب حرارت و محلول اسیدی، به طور همزمان انجام می شود. با تجزیه این ترکیب به محلولی اسیدی، می توان از مواد تیغه در کالاهای مصرفی از جمله تلویزیون های صفحه تخت و چمدان استفاده کرد. 

ساخت تیغه های توربین کاملا بازیافتی یکی از بزرگ ترین موانع صنعت توربین های بادی است به طوری که 85 درصد هر توربین در حال حاضر قابل بازیافت است. کارشناسان برآورد می کنند که اگر تا سال 2050 از پره های آن در همه طرح های جدید توربین بادی استفاده شود، می توان 10 میلیون تن از تمام مواد کامپوزیت را از دفن شدن در محل های زباله نجات داد.

مترجم:پروانه غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا