ماده مخدری که به مغز جنین آسیب می زند

به گزارش سیناپرس ، گیاه شاهدانه با نام علمی کانابیس، که خشک شده آن با نام های حشیش و ماری جوانا شناخته می شود، توسط صدها میلیون نفر در سراسر جهان استفاده می شود. اگرچه مصرف این ماده در اکثر کشورها دارای محدودیت های ویژه ای است، اما قانونی شدن آن در برخی دیگر از کشورها، باعث افزایش موارد مصرف تفریحی و دارویی این گیاه شده است.

کانابیس همچنین شایع ترین داروی غیرقانونی است که توسط زنان باردار استفاده می شود و تاثیرات آن بر رشد جنینی کمتر تحت آزمایش علمی قرار داده شده است.
اما در یک مطالعه پژوهشی جدید که توسط دانشمندان دانشکده پزشکی آیکان در مونت ساینای ایالات متحده آمریکا روی موش های آزمایشگاهی انجام شده، نشانداده شده که ماده ای به نام THC که یک ماده شیمیایی موجود در کانابیس بوده و باعث ایجاد احساس بالا رفتن می شود، می تواند موجب نقص در مغز جنین هنگام تولد در موش های مستعد از لحاظ ژنتیکی شود.

به گفته آن ها، ما استدلال کردیم که THC ممکن است یک عامل خطرزای محیطی برای نقایص مادرزادی باشد، اما برای ایجاد این نقص در موش ها به عوامل خطر اضافی مانند جهش های خاص در ژن های خاص نیاز است.

محققان نشان دادند که نقص فوق به این دلیل رخ می دهد که THC می تواند در فرایند سیگنالینگ جنین تداخل های نامطلوبی ایجاد کند. اگرچه پیش از آن، فرایند فوق می بایست از طریق جهش ژنتیکی ضعیف شده باشد.

به گزارش سیناپرس ، آنها معتقدند: غلظت THC در کانابیس بسیار زیاد است، بنابراین انجام مطالعات اپیدمیولوژیک برای بررسی این که آیا مصرف آن با نقص های رشدی ارتباط دارد، مهم است. ولی ما در حال حاضر به زنان توصیه می کنیم که در دوران بارداری این گیاه را مصرف نکنند.

به گفته آن ها، از آن جا که جنین در دوران اولیه رشد خود بسیار حساس است، زنان بایستی به محض تلاش برای باردار شدن، از مصرف کانابیس خودداری کنند تا هرگونه احتمال آسیب به مغز جنین را از بین ببرند.این یافته ها را نشریه بین المللی Development منتشر کرده است.

نویسنده: رها امیدوار