ارتباط تولد زودرس با انزواطلبی

صفات شخصیتی نقش مهمی در رشد اجتماعی فرد و شکل گیری نقش های بزرگسالانه و نیز حفظ روابط اجتماعی دارد. بر اساس این مطالعه جدید کسانی که خیلی زودتر از موعد طبیعی به دنیا می آیند و در ابتدای تولد از وزن بسیار پایینی برخوردارند، ممکن است به خاطر ضخصیت اجتماعی منزوی، در برخورد با همسالان، دوستان و سایر افراد در اجتماع با دشوارهای بیشتری روبرو شوند.

در این مطالعه که در آلمان به انجام رسید، 200 کودک که بین سالهای 1985 تا 1986 به صورت زودرس (کمتر از 32 هفته) و یا با وزن بسیار کم (کمتر از 1.5 کیوگرم) به دنیا آمده بودند و نیز 200 کودک با ویژگی های طبیعی در طی تولد مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج این مطالعه پس از چند دهه نشان داد که زودرس به دنیا آمدن و یا تولد با وزن پایین می تواند خطر ایجاد شخصیت منزوی را در افزایش دهد.

گفتنی است پیش از این نیز مطالعات دیگری در مورد تاثیر تولد زودرس بر ویژگی های شخصیتی به انجام رسیده بود. برخی این پژوهش ها نشان می داد که این دسته از افراد درونگراتر بوده و یا بیشتر در معرض روان رنجوری قرار دارند. همچنین دیگر حاکی از آن بود که میزان سازگاری و وظیفه شناسی در این افراد به مراتب بالاتر است. اما پژوهش جدید، تنها مطالعه ای است که به بررسی رابطه تولد زودهنگام و سبک شخصیتی منزوی پرداخته است.

دانشمندان بر این باورند که مشکلات ناشی از رشد ناکامل مغزی که آن هم ناشی از تولد زودهنگام است، سبب بروز سبک شخصیتی منزوی فرد می شود. پیش از این برخی مطالعات نشان داده بود که مشکل در برقراری ارتباط با همسالان و نیز مشکلات اجتماعی- هیجانی به خاطر برخی اختلالات در قشر سفید مغز و نیز مشکلاتی در کورتکس اوربیتوفرانتال راست روی می دهد. همچنین استرس وارده به جنین در رحم و نیز والدینی که بیش از حد حامی فرزندشان هستند و آنها را محدود می سازند هم ممکن است به ایجاد سبک شخصیتی منزوی بیانجامند.

این مطالعه به تازگی در نشریه Archives of Disease in Childhood: Fetal & Neonatal Edition منتشر شده است. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا