گزارش تصویری از مسجد پوترا در مالزی " Putra Mosque"

سینا پرس : مسجد پوترا را نمی توان یک بنای تاریخی و قدیمی  محسوب کرد و اهمیت ویژه ان به دلیل نوع معماری و ساختار ویژه ای است که در بنای آن به چشم می خورد . ساخت مسجد پوترا در اواخر قرن بیستم و در سال 1997 میلادی آغاز شد و عملیات ساختمان سازی آن در سال 1999 و پس از نزدیک به دو سال به اتمام رسید .

این مسجد سرانجام به طور رسمی  در روز نخست ماه سپتامبر سال  1999 شروع به کار کرده و فعالیت خود را آغاز کرد . سبک معماری مسجد پاترا نیز ترکیبی از سبک اسلامی، مدرن و موریش است .  در حقیقت در این مسجد هم می توان نشانه های معماری بومی و محلی شرق آسیا را مشاهده کرد و هم نشانه هایی از معماری شمال آفریقا در آن دیده می شود .

در حقیقت این مسجد در زائده ای مدور که بر روی آب دریاچه مجاور آن  پیشروی کرده است ساخته شده و به همین دلیل حالت شناور دارد . مسجد پوترا در  زبان محلی به معنای مسجد اصلی بوده و در کنار محل کار نخست وزیر کسور مالزی قرار دارد . این مسجد در حاشیه دریاچه مصنوعی پوتراجا Putraja lake ساخته شده است . ارتفاع گنبد این مسجد از خارج 50 متر بوده و مناره آن یکصد و شانزده متر بلندی دارد .

مسجد شناور پوترا را می توان از جمله مساجد بزرگ مالزی و دنیای اسلام به شمار آورد زیرا این مسجد گنجایش حضور پانزده هزار نمازگذار را در خود دارد .

بنا از یک گنبد بزرگ صورتی رنگ و هشت گنبد بسیار کوچک همچون گلدسته به همان سبک و تزئینات برخوردار است. بلندای گنبد بزرگ از بیرون پنجاه متر است و هر نه گنبد با گرانیت های گل رزی پوشیده شده اند که شکوه مسجد را بسیار ساخته است .  این مسجد دارای یک منار به بلندای 116 متر است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. سالن نماز و نیایش این مسجد بسیار ساده اما زیباست که دوازده ستون بسیار بزرگ را در خود جای داده است.

گفتنی است هزینه ساخت این مسجد در زمان خود ، نزدیک به هشتاد میلیون دلار هزینه در بر داشته است . 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا