ویژگی های کرونای مو را بشناسیم

به گزارش سیناپرس، بر اساس گفته محققان، سویه مو (Mu) که با نام B.1.621 نیز شناخته می شود، می تواند در برابر آنتی بادی ها بسیار مقاوم باشد. 
هنگام مقایسه پروتئین های مختلف اسپایک کرونای سارس دو، عامل کووید ۱۹، پروتئین های موجود در سویه مو در برابر خنثی سازی نمونه های ساخته شده آنتی بادی های کووید ۱۹ در آزمایشگاه، نسبت به سایر انواع فعلی آن مقاوم تر بودند. این موضوع بدان معناست که افراد واکسینه شده و افرادی که قبلاً به کووید ۱۹مبتلا شده اند در برابر نوع مو نسبت به سایر گونه ها از حفاظت کمتری برخوردار خواهند بود.

سویه مو اولین بار در ماه ژانویه در کلمبیا گزارش شد. در واقع سویه مو جهش های متعددی را در ژن پروتئین اسپایک حمل کرده و نسبت به گونه های دیگر با سرعت بیشتری در گسترش پیدا کرد. 

علاوه بر کلمبیا و اکوادور، سویه مو در بسیاری از کشورهای دیگر آمریکای جنوبی از جمله پرو، اروگوئه، بولیوی، پاراگوئه و اروگوئه یافت شده و شیوع کمی از این نوع در اسپانیا، فرانسه و فلوریدای ایالات متحده گزارش شده است.

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های اروپا، سویه مو دارای جهشی است که در نوع دلتا یافت می شود. این تغییرات ژنتیکی که بر ویژگی های ویروس مانند انتقال، شدت بیماری، فرار ایمنی، فرار تشخیصی یا درمانی تأثیر می گذارد، باعث انتقال قابل توجه بیماری در جامعه و گسترش سویه های مختلف می شود. 

سوال مهم این است که آیا واکسن ها در برابر سویه مو موثر هستند یا خیر؟

هنوز شواهد کافی برای پاسخ قطعی به این سوال وجود ندارد که واکسن های کرونا محافظت در برابر نوع مو را می توانند ایجاد کنند یا خیر. 
متخصصان ایتالیایی در رم در یک مطالعه آزمایشگاهی، اثربخشی واکسن فایزر را در برابر سویه مو مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که علیرغم جهش های متعدد در پروتئین اسپایک، B.1.621 توسط این واکسن خنثی می شود و آنتی بادی های استخراج شده آنها خاطر نشان می کنند که خنثی سازی و اثربخشی مشاهده می شود، اما نسبت به سایر انواع ویروس کرونا کمتر است. البته یکی از مطالعات انجام شده اخیر نشان می دهد که سویه مو دارای دو مورد احتمالی فرار از واکسن است. به گزارش سیناپرس، در واقع چندین جهش در پروتئین اسپایک مو وجود دارد که خنثی سازی توسط آنتی بادی ها را کاهش می دهد. 
در این شرایط اهمیت قرنطینه مناسب افراد پس از سفرهای خارجی برای جلوگیری از انتشار نسل جدید کووید ۱۹ در کشورهای مختلف برجسته می شود.
به گزارش سیناپرس، از آنجا که تحقیقات در مورد این نوع خاص در مراحل اولیه قرار دارد، هنوز زود است بدانیم که آیا این ویروس بیشتر از سایر انواع قابل انتقال است یا شدیدتر بروز می کند. به طور کلی جهش های یافت شده در سویه مو یا B.1.621 می تواند تأثیر هم افزایی بر ویژگی هایی مانند کاهش حفاظت ناشی از واکسن در برابر بیماری های شدید، افزایش انتقال و شدت بیماری داشته باشد.

علائم سویه مو چیست؟ 

به نظر می رسد نوع Mu دارای علائم مشابه سایر گونه های کروناویروس باشد که عبارت اند از:

  • درجه حرارت بالا، این بدان معناست که برای لمس قفسه سینه یا پشت احساس گرما کنید (نیازی به اندازه گیری درجه حرارت نیست)
  • سرفه مداوم جدید که بیش از یک ساعت سرفه داشته باشد، یا سه یا چند بار سرفه در ۲۴ ساعت
  • از دست دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی. 

 

مترجم: فاطمه کردی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا