بلندی قد به بهای قطع عضو

همه این عوامل باعث شده تا این افراد برای درمان کوتاهی قدشان به روش های مختلف روی بیاورند. روش هایی که اغلب علمی و قانونی نیستند و عوارض زیادی به همراه دارند. افزایش قد به روش استئوتومی( برش استخوان) از جمله این روش هاست.

این عمل جراحی پیش از این به منظور درمان و رفع مشکلات مادرزادی برای افزایش قد بیماران انجام می شد؛ عملی بسیار خطرناک، دردناک و پر هزینه که عوارض و پیامدهای بسیاری همچون آسیب ‌دیدگی عصب ‌ها و رگ‌ های خونی، عفونت، جای زخم و… به همراه دارد اما امروزه این عمل به منظور زیبایی و برای افزایش قد نیز کاربرد پیدا کرده است؛ در این عمل جراحی قد به میزان 5 تا 8 سانتی متر افزایش می یابد.

چنانچه جراحی اول به خوبی انجام نشود، فرد باید جراحی دیگری انجام دهد. در این مرحله نیز فرد باید درد طاقت فرسای مرحله نخست را تاب بیاورد و هزینه سرسام آوری را مانند مرحله قبل تقبل کند. همچنین همانند دوره قبل فرد باید حداقل تا 3 ماه استراحت مطلق داشته باشد و ضمن تحمل درد عذاب آور نیازمند کمک دیگران می شود.

گفتنی است،در حال حاضر انجام این عمل جراحی به هیچ وجه مورد تایید متخصصان صاحب نظر این حوزه نیست.

دکتر غلامعلی عکاشه، جراح و متخصص استخوان و مفاصل و عضو هیات مدیره جامعه جراحان در این خصوص به سیناپرس گفت: به طور طبیعی قد انسان بر اساس بالاتنه ( تنه) و پایین تنه (پا) را آفریدگار، طبیعت یا پدر و مادر تعیین کرده اند. میان بالاتنه و پایین تنه توازن 65 درصدی و 45 درصدی برقرار است. این توازن به هیچ عنوان نباید بهم بخورد. اگر ساق پای شما شصت سانتی متر تعبیه شده با عمل جراحی هفتاد سانت شود، این توازن برهم می خورد و مشکل ایجاد می کند.

وی افزود: در حال حاضر براساس هیچ کتاب و رفرنس علمی ما حق نداریم یک استخوان را به علت کوتاهی قد بشکنیم و تحت فشار بلندش کنیم زیرا عوارض و خطرات بسیار زیاد و دستاورد بسیار کمی به همراه دارد.

رییس پیشین انجمن جراحان ارتوپدی ایران تاکید کرد: تنها در یک مورد حق داریم با شکستن استخوان، قد پا را بلند کنیم. آنهم زمانی است که یکی از پاها کوتاهتر از پای دیگری باشد؛ در فلج اطفال و هر بیماری که یک طرف کوتاه باشد ما حق داریم با در نظر گرفتن شانس جوش نخوردن و دیگر عوارض این عمل جراحی، 10 تا 15 درصد همان استخوان را بلند کنیم.

وی یادآورشد: در حال حاضر تنها می توانیم با عمل جراحی عمدتا اندام تحتانی ران و ساق و همچنین بازو را بلندتر کنیم. به هیچ عنوان تنه و لگن با انجام عمل جراحی افزایش پیدا نمی کنند.

به گفته وی، افزایش قد به روش استئوتومی( برش استخوان) نه تنها علمی نیست بلکه منطقی، قانونی و اخلاقی نیست. هر پزشک و متخصصی هم که قصد انجام این کار را دارد بیشتر به دنبال کسب منافع مالی خودش است.

متخصص ارتوپدی اظهارداشت: متاسفانه هم اکنون برخی از همکاران از سر ناآگاهی و تعداد بسیار اندکی از پزشکان منفعت طلب و افراد طالب زیبایی و خودخواه به دنبال انجام این عمل جراحی زیبایی هستند در صورتی که نباید به هیچ عنوان این نوع جراحی تبلیغ شود زیرا عوارض زیادی به همراه دارد.

عکاشه تصریح کرد: جدا از پرهزینه بودن، انجام این عمل جراحی با دیگر عمل های زیبایی مانند بینی، پستان و شکم متفاوت است. عمل های زیبایی دیگر اگرچه خوب انجام نشود، اما بدتر هم نمی شود این درحالی است که عمل بلندی عضو استخوان اگر با موفقیت همراه نباشد گاهی اوقات حتی به قطع عضو هم منتهی می شود.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا