پوست فضانوردان در فضا نازک می شود

حضور در ایستگاه فضایی برای انجام ماموریت های مختلف، معمولاً چندین ماه به درازا می انجامد. با وجود اینکه امکانات رفاهی گوناگونی در این محیط برای فضانوردان در نظر گرفته شده است، اما محیط فضایی تفاوت های زیادی با محیط طبیعی روز زمین دارد و به همین دلیل باید انتظار بروز مشکلات مختلف برای سلامت فضانوردان را داشت.

پژوهشگران در مطالعه جدیدی که به تازگی منتشر شده به این نتیجه رسیدند که حضور در فضا به کاهش قطر پوست فضانوردان می انجامد. در این مطالعه، قطر پوست فضانوردان پیش و پس از ماموریت های فضایی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مطالعه به جای استفاده از شیوه مرسوم نمونه برداری بافتی، از شیوه های جدیدتر تصویربرداری استفاده شد. این شیوه ها، تصاویری با دقت بالا و جزئیات بیشتر را در مورد پوست در اختیار دانشمندان قرار می دهد.

در این تحقیق مشخص شد که ساختار پوستی فضانوردان در طی سفر فضایی دستخوش تغییراتی می شود. نخست اینکه پوست فضانوردان در فضا، کلاژن بیشتری تولید می کند. همچنین از میران سلول های زنده پوست بیرونی فضانوران نیز کاسته می شود.

با این وجود هنوز دلیل قطعی بروز این تغییرات پوستی در فضا مشخص نشده است و به پژوهش های بیشتری برای شناسایی عوامل و نیز سازوکار آن نیاز است.