کار گذاشتن لیزر درون سلول های بدن

چندی پیش بود که دانشمندان موفق شدند تا با ترکیب کردن سلول های بدن با سلول هایی از موجودات شب تاب، موجب شوند تا سلول های بدن از درون شروع به ساتع کردن نور کرده و بتوانند همانند موجودات شب تاب بدرخشند. این فرایند به واسطه تولید ماده ای در سلول امکان پذیر می شود که به آن پروتئین سبز فلورسنت یا GFP می گویند.

حال دانشمندان موفق شده اند تا این فرایند را یک گام دیگر به جلو هدایت کنند. متخصصان دانشگاه مرکزی ماساچوست موفق شده اند تا سلول های بدن را به صورتی تنظیم کنند که این سلول ها می توانند به صورت مستقیم، امواج مختلفی از نور را از خود ساتع کنند. به این ترتیب می توان هر سلول را به یک تشدید کننده امواج و یا در حقیقت یک لیزر بسیار کوچک مجهز کرد.

فرایند عملکرد این سیستم به این ترتیب است که در هر سلول به واسطه ترکیب یاد شده، حباب هایی به وجود می آید و با تابانده شدن امواج لیزر به این حباب ها می توان خروجی های مختلفی از طیف های نور را از آن خارج کرد. میزان نور و طیف نور خروجی از  هر سلول به وضعیت حباب شکل گرفته در آن بستگی دارد.

هرچقدر که حباب بزرگ تر باشد می توان انتظار خروجی بیشتر و نیرومندتری را داشت. البته این به این معنا نیست که دانشمندان موفق به ارائه امواج مختلف و متعدد شده اند. در حال حاضر محققان تنها موفق به ایجاد سه نوع موج مختلف توسط این ساختار لیزر سلولی شده اند و در تلاش هستند تا بتوانند امواج بیشتری را در خروجی این پروژه ایجاد کنند.