بازیابی بینایی با کمک چشم بایونیکی

یکی از بیماری های نادری که می تواند برای بینایی افراد به وجود بیاید، Retinitis pigmentosa نام دارد و افرادی که به این بیمرای مبتلا می شوند، به صورت عمومی با از دست رفتن توانایی دیدن روبرو خواهند شد. حال دانشمندان موفق شده اند تا با استفاده از آخرین فناوری ممکن به یاری این افراد آمده و امکان دیدن را مجددا برای آنها فراهم سازند.

دانشمندان با سختن یک چشم بایونیک موفق شده اند تا بر مشکلاتی که این بیماری برای چشمان بیمار ایجاد می کند غلبه کنند. به این ترتیب می توان شاهد این بود که هزاران بیمار مبتلا به Retinitis pigmentosa در سراسر جهان از شانس بازگشت بینایی بهره مند گردند.

این چشم بایونیکی Argus II نام دارد و توسط سازمان دارویی ایالات متحده آمریکا نیز مورد تائید قرار گرفته است. البته این محصول از سال 2013 در بازار مصرف عرضه شده است ولی به تازگی محققان بیمارستان سلطنتی چشم انگلستان موفق به کشف کاربری های بیشتر Argus II شده و دریافته اند که می توان از آن برای غلبه بر سایر ناکارآمدی های چشمان نیز استفاده کرد.

یکی از مواردی که به واسطه Argus II رفع شده است، بیماری AMD یا macular degeneration وابسته به سن است. در آزمایش های انجام شده توسط این بیمارستان، اثرات این بیماری نیز با استفاده از Argus II در چشمان بیماران، به صورت کامل رفع شده و بینایی فرد به حالت عادی بازگشته بود. این بیماری به صورت عمومی در افراد مسن مشاهده می شود و به همین دلیل نیز می توان جمعیت فراوانی را با کمک Argus II از مشکلات این بیماری دور نگاه داشت.

روند کارکرد Argus II به این ترتیب است که این دستگاه کار را  با برداشت تصاویر از محیط و زاویه دید فرد آغاز می کند. در ادامه آنها را به سیگنال هایی تبدیل می کند که به صورت مستقیم به صورت بی‌سیم به گیرنده ای که در سلول های شبکیه فرد قرار گرفته است ارسال می کند. این گیرنده نیز موجب می شود تا فرد بتواند سیگنال ها را در قالب تصاویر واقعی مشاهده کند.

البته این فناوری نمی تواند بینایی را به صورت کامل و با بالاترین کیفیت به فرد بازگرداند ولی برای فردی که تقریبا بینایی خود را از دست داده است، داشتن یک دید متوسط نیز می تواند یک غنیمت محسوب گردد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا