267 هزار نوزاد، قربانی رکود اقتصادی ناشی از کووید 19

به گزارش سیناپرس، بررسی انجام شده در یک مطالعه مدل سازی که در مجله BMJ منتشر شده است، نشان می دهد که بیش از 267 هزار نوزاد در سال 2020 و در کشورهای با درآمد کم و متوسط جان خود را در نتیجه رکود اقتصادی ناشی از بیماری عالم گیر کووید 19 از دست داده اند. 

محققان اقتصاد دان بانک جهانی بر اهمین اساس می گویند که این تلفات 7 درصد بیشتر از حد انتظار بوده است. همچنین طبق محاسبات این مدل ریاضی، تخمین زده شده که اقتصاد جهانی در سال اول شیوع ویروس کرونا تقریباً 5 درصد کوچک تر شده و تعداد افرادی را که در فقر زندگی می کنند 120 میلیون نفر افزایش یافته است.

به گفته این محققان، چنین شوک هایی برخلاف بحران های اقتصادی در کشورهای پردرآمد، عموما باعث افزایش قابل توجه مرگ و میر در میان گروه های آسیب پذیر مانند کودکان خردسال و افراد مسن در کشورهای کم درآمد می شوند.

در این پژوهش پس از بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف و گزارش های بانک جهانی، مدل مورد نظر، محاسباتی را انجام داد که نتایج آن نشان از افزایش 7 درصدی مرگ و میر نوزادان در کشورهای با درآمد کم و متوسط به میزانی حدود 267 هزار نفر داشت.

به گزارش سیناپرس، طبق این یافته ها، بالاترین تعداد مرگ و میر نوزادان در 8 کشور از آسیای جنوبی به میزان حدود 113 هزار نفر رخ داده است. در این میان کشور هند که طبق آمارها دارای بیشترین تعداد تولد سالانه به میزان حدود 24 میلیون نفر است، بخش زیادی از این مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است. این کشور در سال 2020 و به دنبال بروز بیماری کووید 19، با رکور اقتصادی کم سابقه 17 درصدی مواجه بوده است.

به گفته مجریان این تحقیق، کشورهای آفریقایی با حدود 82 هزار فقره مرگ و میر نوزادان در سال 2020 رده های بعدی را در اختیار داشته اند.

به طور کلی، چندین مکانیسم مختلف احتمالاً باعث افزایش مرگ و میر کودکان یک ساله و کمتر از آن می شوند. در این میان بدیهی است که فقر در سطح خانواده منجر به بدتر شدن شیوه های تغذیه و مراقبت از نوزادان و کاهش توانایی دسترسی به خدمات بهداشتی می شود.

به گزارش سیناپرس، محققان گروه تحقیقاتی توسعه بانک جهانی معتقدند: «با توجه به تلاش کشورها، سیستم های بهداشتی و جامعه جهانی برای پیشگیری و درمان کووید 19، ما همچنین باید منابع لازم را برای تثبیت این سیستم ها و تقویت شبکه های ایمنی اجتماعی در نظر بگیریم تا پیامدهای انسانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از این بیماری همه گیر کاهش یابد».

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا