نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

20 ترفند جادویی برای ماندگاری بیشتر گل های طبیعی

به گزارش خبرنگار سیناپرس، در حال حاضر راه های مختلفی برای شاداب نگه داشتن گل های از شاخه بریده شده وجود دارد که از طریق آنها می توانیم عمر و ماندگاری گل را بیشتر کنیم و از زیبایی آنها لذت ببریم.

از گلدان تمیز استفاده کنید: گلدان را پیش از قرار دادن گل با آب و مایع ظرف شویی بشویید تا باکتری های موجود در آن باعث پژمرده شدن گل نشوند.

انتهای ساقه را زاویه دار بچینید: پیش از قرار دادن گل در گلدان ته شاخه گل را با استفاده از یک چاقوی تیز به اندازه دو تا ۳ سانتی متر به صورت اُریب و ۴۵ درجه کوتاه کنید.

برگ های پایین گل را جدا کنید: برگ های غوطه ور شده در آب خیلی سریع پوسیده شده و تبدیل به غذایی مناسب برای باکتری ها می شوند بنابراین باید هر گونه برگ که زیر سطح آب قرار می گیرد را جدا کنید.

گل ها را داخل گلدان بزرگ و گردن پهن قرار دهید: برای اطمینان از فشرده نشدن ساقه گل ها از گلدان های با گردن پهن استفاده کنید.

گل ها نباید در گلدان فشرده قرار بگیرند: گل ها نباید در گلدان زیاد فشرده شوند بلکه باید در اطراف هر گل هوا باشد؛ گل ساقه کوتاه را در بین گل های ساقه بلند قرار ندهید تا هوا به خوبی به آنها برسد.

آب گلدان را مرتب عوض کنید: هر روز آب گلدان را عوض کنید زیرا آب، محل رشد باکتری‌ها، قارچ ‌ها و جلبک ‌ها است و می تواند به فرایند پوسیدگی گل سرعت ببخشد.

از آب بدون کلر استفاده کنید: برای نگهداری گل های شاخه بریده در گلدان بهتر است از آب بدون کلر استفاده کنید. آب را به مدت 5 دقیقه یک گوشه بگذارید تا میزان کلرش کمتر شود و سپس گل را در داخل آن قرار دهید.

گل ها را در آب گرم قرار دهید: گل ها را در آب گرم قرار دهید به هیچ وجه از آب جوش استفاده نکنید؛ درجه حرارت آب باید حدود 43-44 درجه سانتیگراد باشد. آب گرم باعث می شود اکسیژن زیادی در آب نباشد.

گل های پژمرده را جدا کنید: گل های پژمرده را از گلدان بردارید زیرا باعث تولید گاز اتیلن می شوند و می توانند به گل های سالم آسیب برسانند.

از میوه دور نگه دارید: از قرار دادن گل در کنار میوه اجتناب کنید زیرا میوه گازی به نام اتیلن از خود منتشر می کند که باعث پژمرده شدن گل ها می شود.

گل ها را خنک نگه دارید: تازگی و شادابی گل ها در هوای گرم از بین می رود بنابراین سعی کنید آنها را از نور مستقیم آفتاب و سیستم های گرمایشی دور نگه دارید.

از نگهدارنده های گل استفاده کنید: غذای گل شاخه بریده یا  Flower Food را از فروشگاه های لوازم باغبانی خریداری کنید؛ در میان مواد تشکیل دهنده نگهدارنده های گل، آفت کش ها وجود دارند که از رشد باکتری ها جلوگیری می کنند.

8 فوت و فن جالب و عجیب برای تازه نگه داشتن گل

استفاده از نوشابه: یکی از روش های تازه نگه داشتن گل استفاده از نوشابه های گازدار است. 4/۱ فنجان نوشابه به داخل گلدان بریزید؛ شکر نوشابه باعث تازه نگه داشتن گل ها می شود.

استفاده از شکر و سرکه سفید: حدود ۳ قاشق غذاخوری شکر و ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید را داخل یک لیتر آب گرم حل کنید. شکر باعث تغذیه گل و گیاه می شود و سرکه با پایین آوردن pH محیط از رشد باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها جلوگیری می کند.

استفاده از شکر و آبلیمو: یک لیتر آب ولرم، دو قاشق غذا خوری شکر و دو قاشق غذا خوری آبلیمو( به منظور اسیدی کردن آب) را باهم مخلوط کنید. با این روش می توان گل را برای ۲ هفته تازه و شاداب نگه دارد. سعی کنید هر دو الی سه روز آب گلدان را عوض کنید.

استفاده از سفید کننده: یک لیتر آب ولرم، ۲ قاشق غذا خوری شکر و ۱٫۵ قاشق چای خوری وایتکس را باهم مخلوط کنید. شکر باید کاملا در آب حل شود. این روش سبب جلوگیری از رشد باکتری ها شده و سبب شفاف ماندن آب گلدان می شود.

استفاده از آسپیرین: چند آسپیرین را با هاون خرد کنید و در آب گلدان بریزید، سپس گل ها را درون آن قرار دهید. برای تاثیر بیشتراین روش باید آب گلدان را هر چند روز یکبار عوض کنید.

استفاده از سکه فلزی: چند سکه و یک تکه قند را به آب گلدان اضافه کنید؛ سکه مانند یک اسیدفیر عمل می کند و از رشد باکتری جلوگیری می کند.

استفاده از گلدان مسی: مس باکتری ها را از بین ببرد بنابراین می توانید از گلدان های مسی یا قرار دادن یک قطعه مس در گلدان برای افزایش ماندگاری گل طبیعی استفاده کنید.

استفاده از اسپری مو: فقط روی برگ و گلبرگ ها از اسپری مو استفاده کنید. این کار به تازه ماندن و شادابی گل ها کمک می کند.

گزارش: بیتا اکبری

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل