کند کردن روند پیری مغز با پیوند مدفوع

به گزارش سیناپرس، براساس مطالعه ای که نتایج آن اخیرا منتشر شده است، پیوند میکروبیوتای روده که در مدفوع هر فرد دیده می شود، از موش های جوان به موش های مسن می تواند با تغییرات مغزی مرتبط با افزایش سن مقابله نماید. 

بر اساس این یافته ها، انجام چنین پیوندهایی می تواند پتانسیل درمانی مناسبی برای درمان زوال شناختی مرتبط با افزایش سن داشته باشد.

به گفته دانشمندان کالج دانشگاهی کورک واقع در کشور ایرلند که رهبری این پژوهش را به عهده داشته اند: تعداد و نوع میکروارگانیسم هایی که در بدن انسان زندگی می کنند ، بر جنبه های مختلف بدن تأثیرگذار هستند و با افزایش سن تغییر پیدا می کنند.

این محققان می گویند: باکتری هایی که تأثیرات مفیدی بر سیستم متابولیک و سیستم ایمنی بدن دارند، می توانند به تدریج و بر اثر عوامل مختلف، جای خود را به باکتری هایی بدهند که التهاب مزمن، اختلال عملکرد متابولیک و سایر بیماری ها را ایجاد می کنند. این موضوع می تواند روند پیری مغز را تشدید کرده و خطر ابتلا به بیماری های تخریب کننده اعصاب را افزایش دهند.

آن ها در پژوهش خود، میکروب های روده ای موجود در مدفوع را از موش های جوان (3-4 ماهه) به موش های مسن تر (19-20 ماهگی) پیوند زدند و با بررسی نتایج، دریافتند که در موش های دریافت کننده پیوند، تغییرات مرتبط با افزایش سن در سیستم ایمنی معکوس می شود. به گزارش سیناپرس، همچنین مغز موش های مسن که پیوند مدفوع را از اهداکنندگان جوان دریافت کرده بودند، نیز جوان شده و حاوی متابولیت ها و الگوهای تنظیم ژنی بود که مشابه با مغز موش های جوان عمل می کرد. 

علاوه بر این، پیوند مدفوع موش های جوان به موش های مسن باعث شد که دریافت کنندگان پیوند در چندین آزمایش شناختی برای یادگیری، حافظه و اضطراب، عملکرد بهتری را ارائه دهند.

مجریان این تحقیق نتیجه گرفته اند که یافته هایشان، پتانسیل بالای میکروبیوم روده را به عنوان یک هدف درمانی برای ارتقاء وضعیت پیری افراد به سوی برخورداری از سلامت بهتر نشان می دهد. 

این یافته های جالب توجه را نشریه بین المللی و بسیار معتبر Nature Aging منتشر کرده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا