ایجاد ابر مغز متفکر با اتصال چند مغز

این مطالعه برای همراه کردن مسیر رسیدن به ایجاد ارتباط بین مغز انسان ها و اتصال مغزها و انتقال اطلاعات، گامی مهم بشمار می آید.  میگوول نیکولسیس ، دکترای علم عصب شناسی در دانشگاه دوک ایالت کارولاینای شمالی، مقاله ای با عنوان " مطالعه تاثیر اتصال مغز چندین موش و چگونگی ایجاد ارتباط و انتقال داده" را در مجله گزارش دانشمندان (Scientific Reports) به چاپ رساند.

آزمایشات انجام شده توسط دکتر نیکولسیس و تیم تحقیقاتیش از دانشگاه دوک نشان داد که قدرت مغز و اندیشه چندین موش در برابر یک موضوع واحد عملکردی بالاتر از یک مغز است.

در این مطالعه به منظور فرستادن و دریافت اطلاعات، یک جفت الکترود ( در هر نیمکره مغز یک عدد الکترود) در بخش احساسی مغز موش ها کاشته شده است. همچنین در حین انجام آزمایش علاوه بر اتصال مغزها با یکدیگر، هر مغز نیز به صورت جداگانه به یک کامپیوتر مرکزی متصل شد.

این ارتباط داخلی بین مغزها و با شبکه کردن آن ها، مغز چندین حیوان را با هم به اشتراک می گذارد. با وجود این اشتراک، حیوان ها می توانند برای انجام کارها از الگوهای شناختی، تصویرسازی و حافظه حیوان های دیگر استفاده کنند و یا به کمک آن الگویی جدید برای حل مسئله جدید بسازد.

اهمیت این مطالعه در شبکه کردن مغز انسان ها است. این بدان معنا است که شرایط لازم برای اتصال فکرها و حل مسائل به کمک یکدیگر بدون نیاز به گفتن کلمه ای یا نوشتن مقاله ای را فراهم می کند.

آندره جکسون از دانشگاه نیوکاسل انگلستان در این زمینه می گوید: تصور کنید که بتوان بدون حرف زدن و ایجاد صدا، فکرها را از مغزی به مغز دیگر انتقال داد. اگر چه این اتصال کاملا شخصی است ولی می توان مغز خود را به یک دایره المعارف تبدیل کرد.

اطلاعات بدست آمده از آزمایش بر روی موش ها نشان می دهد که هماهنگی مغز در انجام کارها افزایش می یابد و یا در بدترین حالت عملکرد چندین مغز، عملکردی برابر با یک مغز تنها را دارد.

از مطالعه ایجاد شبکه های مغزی می توان نتیجه گرفت اگر کارایی شبکه مغزی در انجام تقسیم بار حل مشکلات به کمک چندین مغز و یا رویارویی با چالش های آینده از یک مغز بیشتر نباشد، کارایی آن حداقل برابر یک مغز در انجام وظیفه است.

در مطالعات گذشته محققان از اتصال سه میمون به کامپیوتر (نه به یکدیگر) دریافتند عملکرد مغز قدرتمند تر از عملکرد یک مغز تک است. همچنین در این مطالعه نشان داده شده است که با اتصال تعداد بیشتری موش موفقیت های بیشتری در حل مشکلات نصیب موش ها شد.

ماه گذشته مارک زاگربرگ موسس یکی از معروفترین شبکه های اجتماعی (فیس بوک) در این زمینه اعلام کرد: من معتقدم که روزی خواهیم توانست اطلاعات و افکارمان را به طور کامل به کمک فناوری به کسی دیگر انتقال دهیم تا طرف مقابل در صورت تمایل از آن اطلاعات و یا تجربه بهره مند شود.

منبع    

 
 
 
 
 
 
No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا