فیبر نوری چگونه اطلاعات را منتقل می کند؟

به گزارش سیناپرس، کابل های فیبر نوری، داده ها را به عنوان پالس های نور لیزری یا LED منتقل می کنند. هر کابل از رشته های نازک  یا الیاف شیشه ای تصفیه شده ای تشکیل شده است که با روکش شیشه ای منعکس کننده ای پوشانده شده اند. این ساختار خاص باعث می شود زمانی که یک پرتو نور به داخل فیبر تابیده می شود با سرعتی فوق العاده زیاد حرکت کرده و به مقصد برسد.به گزارش سیناپرس، به همین دلیل کابل های فیبر نوری می توانند اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به کابل های مسی معمولی با ضخامت یکسان و البته بدون از دست دادن سیگنال و تداخل حمل کنند.

از جمله مزایای دیگر فیبرهای نوری، وجود پهنای باند بالا در آن ها است که این پهنای باند به راحتی قادر است داده هایی با حجم ۱۰۰ گیگا بایت در ثانیه را جا به جا کند. البته در انواع تجاری فیبرهای نوری این حجم به مراتب کمتر بوده و نیازی به استفاده از کابل های فیبر نوری کیفیت بالا برای مصارف عادی وجود ندارد.

به گزارش سیناپرس، ایده استفاده از نور برای انتقال اطلاعات، از مدت ها پیش در ذهن دانشمندان وجود داشته اما این موضوع به دلیل وجود عوارض جوی در سطح زمین امکان پذیر نبوده و به همین دلیل طراحان ، اقدام به ساخت محطی ایزوله برای حرکت نور کردند که هیچ عامل خارجی همچون اجسام و اشیا و گرد و غبار، در آن تداخل ایجاد نکند.

به این ترتیب امواج نوری در داخل کابل های فیبر مانند به کار برده شدند تا اطلاعات در حجم بالا توسط آن منتقل شود.به گزارش سیناپرس،  فیبر های  نوری معمولاً از جنس سیلیسیم دی‌اکسید ساخته شده و هسته مرکزی آن می تواند از جنس شیشه یا حتی پلاستیک باشد. البته فیبرهای نوری یک نقطه ضعف اساسی نیز دارند. اگر بخشی از فیبر در طول مسیر دچار شکستگی شود، امکان حرکت نور در آن وجود نداشته و انتقال اطلاعات با اختلال مواجه می شود.

مترجم: حمید تعالی
منبع: howitworksdaily

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا