ضدعفونی هوای محیط با نصف قیمت جهانی

به گزارش سیناپرس، بحث تصفیه هوا به ویژه در مناطق صنعتی و شهرهای آلوده از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. این روزها نیز با توجه به همه گیری کرونا و احتمال بالای شیوع این ویروس از طریق هوا و انتشار آن، بحث تصفیه هوا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. به طورقطع، وجود دستگاهی که بتواند تا درصد بالایی، آلاینده ها، ویروس ها و باکتری ها را از محیط جذب و تصفیه کند، کاربرد بالایی خواهد داشت. 

در این راستا، یک تیم استارتاپی توانسته با به کارگیری فناوری پلاسمای سرد دستگاه تصفیه هوایی بسازد که می تواند این قبیل آلاینده ها را از هوای محیط گرفته و هوای سالم و تصفیه شده را وارد محیط کند.

وحید صادقی، از اعضای تیم استارتاپی «هوانو» در گفتگو با سیناپرس می گوید: دستگاهی که ما تولید کرده ایم در زمینه تصفیه هوای پلاسمایی است که در دو نمونه شامل دستگاه هایی برای محیط های صنعتی و دیگری برای محیط های داخلی از جمله خانه ها، شرکت ها ساخته شده است. دستگاه هایی که برای بخش صنعتی ساخته شده، در بخش خروجی کارخانه ها و صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. 

او ادامه می دهد: مهم ترین مزیتی که دستگاه تصفیه هوای پلاسمایی نوع صنعتی دارد، بحث روغن گیری از بخارات روغن هاست که مهم ترین این روغن ها، روغن DOP است که در صنایع مختلفی چون شیلنگ سازی، PVC و پتروشیمی، لاستیک سازی، چرم سازی و کاغذ دیواری و غیره کاربرد دارد. 
او در اشاره به این روغن ها عنوان می کند: روغن هایی که در کوره پخته می شود، بخار شده و وارد هوا می شود و در نتیجه آلودگی های محیطزیستی را به دنبال دارد. دستگاه تصفیه هوای پلاسمایی که ما تولید کرده ایم، این روغن های مضر و خطرناک را جمع آوری کرده و دوباره وارد چرخه تولید کارخانه می کند و به این ترتیب صرفه اقتصادی هم برای کارخانه به همراه دارد. علاوه بر این مزیت، این دستگاه از امتیاز دیگری هم در بخش صنعتی دارد و آن حذف بالای 90 درصد گرد و غبار و دود است. 

صادقی همچنین اظهار می کند: مهم ترین کاربردی که دستگاه نمونه محیط های داخلی و خانگی دارد، حذف آلرژن ها، باکتری ها و ویروس ها، حذف گرد و غبار و دود، دود سیگار است. اما به طورکلی، مهم ترین ویژگی این دو دستگاه، این است که کاملا ماژولار بوده و در هر حجمی قابل استفاده هستند. 

این عضو شرکت نانواستارتاپ درباره مزیت رقابتی دستگاه های تولید خود در مقایسه با نمونه خارجی به سیناپرس می گوید: مزیت دیگری که دستگاه های تصفیه هوای پلاسمایی ما نسبت به نمونه خارجی دارد، کاهش قیمت حدودا 50 درصدی است که امتیاز رقابتی بسیار قابل توجهی برای شرکت های داخلی به شمار می رود تا به جای واردات دستگاه های مشابه، از نمونه های داخلی استفاده کنند که علاوه بر رونق بخش تولید، صرفه جویی ارزی قابل ملاحظه ای هم داشته باشند. 

صادقی درباره کاربرد فناوری نانو در این دستگاه تصفیه هوای پلاسمایی می گوید: قسمت پلاسمایی دستگاه از نانو تولید شده به طوری که پلاسمای سرد جزء زیرمجموعه نانوفناوری است که در تصفیه هوا نقش مؤثری ایفا می کند. 

او می افزاید: در این سیستم، هوای آلوده از یک سمت وارد دستگاه می شود و در قسمت وسط دستگاه، تبدیل به پلاسما شده و هوای تمیز و تصفیه شده از سیستم خارج می شود. 
صادقی اشاره می کند؛ تاکنون صنایع مختلفی از اطرح این دستگاه استقبال کرده اند و امیدو می رود با رشد و گسترش تولید این دستگاه، بتوانیم سهم قابل توجهی از تولید داخل را در اختیار بگیریم و شرکت ها و صنایع با خرید این فناوری از داخل، مانع ارزبری از کشور شوند.

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا