در انتقال خون با علم روز دنیا حرکت می کنیم

 وی تجربه فعالیت 13ساله در بانک خون بیمارستان فوق تخصصی و آموزشی دانشکده هاروارد به نام brigharn & womans Hospital و بیمارستان تخصصی  Lahey Hitch cock ماساچوست را در سابقه خود دارد .

با دکتر مصطفی مقدم درباره سوابق علمی و دغدغه هایش گفتگو کردیم.

آقای دکتر از ابتدای تحصیل تا کنون چه مسیری را طی کرده اید و چگونه وارد حوزه تخصصی خون شده اید؟

از دبیرستان وارد رشته علوم تجربی شدم و بعد از آن در سال 1987 د ر رشته علوم آزمایشگاهی از دانشگاه ایالتی نورفلک ویرجینیا آمریکا ،مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کردم. در سال 1998موفق به دریافت کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بیمارستانی از دانشگاه ایالتی ماساچوست شدم.همچنین موفق به دریافت بورد  تخصصی بانک خون از انجمن تخصصی پاتولوژی آمریکا شدم.

از سال 1388ریاست آزمایشگاه رفرانس ایمونو هماتولوژی ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ایران را عهده دارهستم. همچنین از سال 1390عضو فعال کارگروه خون نادر هستم و از سال 1393عضویت کارگروه ایمونو هماتولوژی ISBT)) را دارم.

13سال در بیمارستان فوق تخصصی و آموزشی دانشکده هاروارد به نام brigharn & womans Hospital و بیمارستان تخصصی  Lahey Hitch cockماساچوست کار کردم و در آزمایشگاه بانک خون شهر بوستون نیز به فعالیت مشغول بودم. 8سال است که مسئول آزمایشگاه مرجع ایمونولوژی هستم که یک آزمایشگاه تخصصی انتقال خون است و آزمایشگاه منحصر به فردی در ایران و منطقه به حساب می آید.

اگر به عقب بازگردید بازهم این راه مسیر را انتخاب می کنید ؟

من هیچ وقت از نظر علمی پشیمان نیستم که این رشته را انتخاب کردم و همیشه موقعیت و فرصت بوده که در این راه پیشرفت کنم و علاقه دارم مطالب جدیدی را مطالعه کنم بنابراین اگر به عقب برگردم ،از نظر علمی باز هم همین رشته را انتخاب می کنم  و اما از نظر انسانی نیز این رشته بسیار ارزشمند است ،زیرا  نهایتا شما می توانید به افراد نیازمند تا جایی که توان دارید کمک کنید.

جایگاه رشته  علوم آزمایشگاهی در ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

در ایران دانشگاه های معتبر پزشکی و دانشجویان مستعد بسیاری داریم ،آرزویم این است که در کشورما نیز مثل کشورهای پیشرفته صنعتی این رشته جای خود را بیابد و فراتر از این برود ،زیرا از نظر علمی هنوز جای پیشرفت وجود دارد .در کشور ما موقعیت ها و زیرساخت اولیه که دانشجویان هستند، آماده اند اما نیاز است که مسئولین این رشته را بیشتر جدی بگیرند.

وضعیت مقالات در این حوزه را چگونه برآورد می کنید؟

وضعیت مقالات در سطح کارشناسی ارشد و PHD در مورد انتقال خون خوب است. هرچند انتظار می رود مقالات بیشتر کاربردی باشد تا بتواند خدمات رسانی در بیمارستان و مراکز درمانی را  ارتقا دهد و به عقیده من این شاید یک ضعف  است که مقالات صرف علمی زیاد است  اما از نظر محتوایی نیاز است که بیشتر کار شود.

پیشرفت های ایران در مراکز  انتقال خون  نسبت به جهان را چگونه برآورد می کنید؟

مرکز انتقال خون یکی از مراکز بسیار پیشرفته منطقه نسبت به کشورهای دیگر است و از نظر علمی و فنی و توانمندی افراد و متخصصین در سازمان انتقال خون در سطحی بسیار بالا قرار دارد .همچنین این سازمان از نظر رعایت استانداردهای پیشرفته بین المللی در رده بالایی قرار دارد .اما مشکل اینجاست که در آزمایشگاه های بیمارستانی دچار ضعف هستیم و متاسفانه آزمایشگاه های بیمارستانی  فاصله زیادی از نظر فنی  و رعایت استاندارهای علمی با سازمان انتقال خون دارند.

من به شخصه همیشه سعی کردم با استفاده از امکاناتی که دارم بتوانم فاصله را کم کنم چه در سخنرانی و چه در نوشته های علمی نیازاست این فاصله کمتر شود. همچنین ضعفی که در آزمایشگاه های دانشگاه ها وجود دارد باعث می شود فارغ التحصیلان ما دچار مشکل باشند. ما بچه های با استعدادی داریم ولی شاید از نظر آکادمیک باید شرایط و محیط مناسب تری داشته باشیم تا فارغ التحصیلان آزمایشگاهی مان در حد استاندارد بین المللی باشند وبتوانند به خوبی در بیمارستان ها فعالیت داشته و خدمت رسانی بهتری را ارائه دهند.

همچنین ایران تاکنون هر نوع فناوری و علم روز دنیا در حوزه انتقال خون را دریافت کرده و خود را با استانداردهای جهانی همراه کرده است. طب انتقال خون در ایران رو به پیشرفت است و تامین فراورده های خونی بخشی از این زنجیره است.

چه توصیه ای برای دانشجویان این رشته دارید؟

همه دانشجویان و متخصصان و نخبگان سرمایه های این مملکت هستند و کسانی که در رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل میکنند باید بدانند رسالتی بزرگ برگردن دارند .در کنارآنها این مسئولین هستند که باید زیرساخت ها و شرایط بهتری را برای ارائه خدمات بهتر به مردم فراهم کنند که البته این مهم نیازمند تلاش بیشتردانشجویان ، متخصصان و فارغ التحصیلان نیز هست.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا