مقابله با تومورها با کشف ساختارهایی جدید در مغز

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه اوپسالای سوئد در یک پژوهش ارزشمند ساختارهایی مشابه با غدد لنفاوی را نزدیک به تومورها در بیماران مبتلا به سرطان مغز کشف کرده اند که می توانند به مقابله موثر با این بیماری کمک کنند. در این ساختارها، سلول های ایمنی برای حمله به تومور فعال می شوند.

آن ها همچنین دریافته اند که «ایمنی درمانی» باعث افزایش شکل گیری این ساختارها می شود. این کشف فرصت های جدیدی را برای بهبود پاسخ ضد توموری سیستم ایمنی بدن نشان می دهد.

گلیوما یک تومور مغزی کشنده با پیش آگهی مبهم است. به گفته متخصصان یکی از دلایلی که درمان تومورهای مغزی را بسیار دشوار می کند آن است که سیستم ایمنی بدن ما که اصولا برای شناسایی و از بین بردن سلول های خارجی مهاجم از جمله سلول های سرطانی طراحی شده است، به دلیل موانعی که مغز را احاطه کرده، نمی تواند به راحتی به محل تومور دسترسی داشته باشد.

آن طور که متخصصان می گویند، سلول های ایمنی کشنده مانند لنفوسیت های تی، قبل از انتقال به محل برای مقابله با یک تومور در حال توسعه، باید ابتدا در غدد لنفاوی، فعال و مستقر شوند تا قادر باشند سلول های سرطانی را به طور موثر از بین ببرند. به گزارش سیناپرس، اما به دلیل وجود موانعی در اطراف مغز، رسیدن این لنفوسیت ها به محل مورد نظر، فرآیندی چالش برانگیز است.

اما محققان سوئدی در مطالعه ای که نتایج آن را در نشریه معتبر Nature Communications منتشر کرده اند، کشف ساختارهایی مشابه با غدد لنفاوی را در مغز گزارش نموده اند که لنفوسیت های تی می توانند در آن جا فعال شده و برای مقابله با تومور آماده شوند.

این محققان می گویند: «کشف ساختارهای مشابه با غدد لنفاوی در بیماران گلیومایی امری بسیار هیجان انگیز است. این ساختارها به عنوان ساختارهای لنفاوی سوم (TLS) شناخته می شوند و در افراد سالم وجود ندارند.به گزارش سیناپرس، آن ها تمام مولفه های مورد نیاز برای پشتیبانی از فعال شدن لنفوسیت ها در محل را دارند؛ به این معنی که می توانند تأثیر مثبتی بر پاسخ ایمنی ضد تومور داشته باشند».

آن ها که این مطالعه را بر روی موش ها به عنوان جانوران مدل انجام داده اند، همچنین نشان دادند که ایجاد TLS در مغز می تواند توسط نوعی ایمنی درمانی ایجاد شود. در واقع، هنگامی که آن ها موش ها را با آنتی بادی های تحریک کننده سیستم ایمنی به نام αCD40 تحت درمان قرار دادند، تشکیل TLS افزایش یافت و این اتفاق همیشه در مجاورت تومورها به وقوع می پیوست.

به گزارش سیناپرس، به گفته این محققان، «یادگیری این که روش های ایمنی می تواند تشکیل ساختارهای لنفاوی سوم را در مغز تعدیل کنند، فرصت های مهیجی را برای یافتن راه های جدید تنظیم پاسخ ایمنی ضد تومور در بیماری گلیوما فراهم می کند».