صنعت گردشگری ایران بیمار است

به گزارش سیناپرس، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، ریاست پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در نشست خبری نخستین سمپوزیوم یکصد سال گردشگری ایران گفت: در حال حاضر صنعت گردشگری به ویژه در مقوله های اجتماعی و فرهنگی از اهمیت زیادی برخوردار است.

این دکترای گردشگری گرایش اقتصاد گردشگری، گذشته را چراغ راه آینده خواند و افزود: عمر گردشگری جهان و ایران بیش از صد سال است و اسناد تاریخی نشان داده اند که سفر و مقوله جا به جایی انسان ها با هدف مشخص سابقه بسی طولانی و به قدمت تاریخ بشر دارد. ما در این سمپوزیوم  بنا داریم با حضور جمعی از کارشناسان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها نگاهی علمی( نه صرفا نظری) به فراز و نشیب های این صنعت طی یکصد سال اخیر داشته باشیم.

وی اظهارداشت: ما همواره منابع گردشگری فرهنگی، طبیعی و تاریخی به شکل اصیل در ایران داشته ایم. منابعی که هرکدام به تناسب ایام از آنها استفاده شده اند. در گروه های مختلف این سمپوزیوم بناداریم  با کمک تمامی دست اندرکاران این حوزه ظرفیت های بزرگ این صنعت را مورد تحلیل، نقد و بررسی قرار دهیم. امیدواریم تقارن برگزاری این سمپوزیوم با شروع دولت جدید، دست مایه ای برای شناخت عمیق تر این حوزه باشد تا متناسب با مقوله فرهنگی و اجتماعی، این صنعت توسعه یابد. قطعا توسعه مقوله فرهنگی و اجتماعی در حوزه گردشگری، رونق اقتصادی این حوزه را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: یکی از اهداف مهم ما از نخستین روزهای آغاز به کار این سمپوزیوم، بررسی و نقد فراز و نشیب های صنعت گردشگری طی یک قرن اخیر، عدم شناخت حوزه گردشگری، برنامه ریزی و اجرای آن برای آینده است تا در وهله نخست دولت و مدیریت جدید بتواند از دستاوردهای این سمپوزیوم کمال استفاده را ببرد.

به گفته وی، در حال حاضر 30 دستگاه دولتی، نهادها، ارگان ها، تشکل ها و حوزه های بین المللی حامی برگزاری این سمپوزیوم هستند. قطعا با حمایت این دستگاه ها، اتفاق بزرگی در گردشگری ایران رقم خواهد خورد.

ایمانی در پاسخ به این سوال که آیا مبحث گردشگری سلامت نیز در این سمپوزیوم مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت؟ گفت: مسلما گردشگری سلامت یکی از ظرفیت های مهم حوزه گردشگری محسوب می شود. هرچند هم اکنون در بخش های مختلف ایران ظرفیت گردشگری سلامت را دارد اما متاسفانه به نحو احسن نتوانسته ایم از این ظرفیت ها استفاده کنیم و نسبت به سایر کشورها عقب تر هستیم بنابراین یکی از مباحث اصلی این سمپوزیوم نقد و بررسی گردشگری سلامت در ایران است.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی درباره شیوع ویروس کرونا و نقش آن در رکود صنعت گردشگری نیز گفت: شیوع و اپیدمی کرونا نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان ضربه هولناکی به بخش های مختلف به ویژه صنعت گردشگری وارد کرده است. در این میان کشورهای مختلف برای رفع این معضل تدابیری اندیشیده اند. انتظار می رفت در ایران نیز تدابیری روشن در این خصوص اندیشیده شود که متاسفانه در این بخش ضعیف عمل کرده ایم.

وی به دیگر چالش های صنعت گردشگری ایران پرداخت و گفت: هم اکنون صنعت گردشگری ایران بیمار است اما صنعتگران و فعالان این حوزه با تدبیر هستند. مهمترین نقد وارد بر این حوزه استفاده نکردن از این ظرفیت است. متاسفانه طی چهل سال گذشته یک نفر نیروی متخصص مسوولیت گردشگری ایران را برعهده نداشته است تا بتواند با دید تخصصی مشکلات این حوزه را رفع کند امیدواریم با شروع دولت جدید برای نخستین بار در ایران شاهد روی کار آمدن نیروی متخصص در این حوزه باشیم. وزیری که اشراف کامل و کافی به این حوزه داشته باشد. وزیری که تنها شنونده و خواننده نباشد بلکه خود در بطن کار باشد.

ایمانی تاکید کرد: نخستین برنامه کوتاه مدت و ضربتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید حفظ بقایای این صنعت با حمایت بانکی و اعمال دستورالعمل های لازم باشد. او همچنین باید با اجرای برنامه های بلند مدت، میان مدت بتواند طی چند سال آینده ظرفیت های این حوزه را به درستی احیا کند. اکنون مساله نگران کننده این است که مشکلات کنونی جامعه باعث شود تا صنعت گردشگری به ته لیست برود و کسی از آن دفاع نکند.

وی با اشاره به اجرای تورهای مسافرتی برای تزریق واکسن کرونا به کشور ارمنستان گفت: وقتی ما در این حوزه تماشاگر باشیم و نظارت کافی نداشته باشیم، در نتیجه تورهای گردشگری برای تزریق واکسن کرونا ایجاد می شود. اگر چنانچه دولت جدید نظارت کافی و مدیریت خوبی در این بخش داشته باشد، طبق ضوابط کارهای این حوزه پیش خواهد رفت.

گفتنی است، نخستین سمپوزیوم یکصد سال گردشگری ایران با تشکیل ۱۳ کارگروه تخصصی به همت شورای هماهنگی سازمان های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، پارک علوم و فناوری های فرهنگی ، کمیته ملی ایکوم ، جامعه گردشگری الکترونیکی ایران و باحمایت و همکاری دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد گردشگری پروفسور جعفری ، کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، ستاد گردشگری شهرداری تهران و تشکلهای تخصصی و صنفی گردشگری از روز 27 تیر ماه به مدت سه روز برگزار می شود.

گزارش :فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا