دستگاه های حباب ساز بومی ساخته شد

کمال محمدی فر، مدیر تحقیق و توسعه استارتاپ «نانوکپیتال» در گفتگو با سیناپرس می گوید: افرادی که در خانه آکواریوم دارند معمولا با سنگ هوا و پمپ هوایی که در اختیار دارند، به ماهی های داخل آکواریوم هوا و اکسیژن رسانی می کنند. با استفاده از این پمپ ها، حباب های اکسیژن ایجادشده درشت بوده و به راحتی از فضای آکواریوم خارج می شود، بنابراین، ماهی ها خیلی نمی توانند از این حباب ها استفاده کنند. 

او تأکید می کند؛ هر چه بتوانیم سایز این حباب های هوا را کم تر کرده و به اندازه سایز نانو برسانیم، پایداری حباب ها بیشتر شده و مدت زمان بیشتری داخل این سیال باقی می مانند و همین طور حجم بیشتر اکسیژن هم در دسترس ماهی ها قرار می گیرد.

نقش اندازه در حباب ها

به گفته  مدیر تحقیق و توسعه این شرکت، تولید حباب های ریزتر در حد نانو، تأثیر به سزایی داشته و بدون این که نیاز به احداث استخر جدیدی داشته باشد، تا 30 درصد در افزایش راندمان تولید اثر دارد. به عنوان مثال، اگر در یک استخر یک متر مربعی حدود 50 کیلو ماهی برداشت می شود، با کمک این فناوری و بدون افزودن تجهیزات دیگر و تنها با اکسیژن رسانی مؤثر، میزان برداشت ماهی تا 100 کیلو افزایش یافته و دو برابر می شود. 

او می افزاید: این نانوحباب ها همچنین در حوزه کشت گلخانه ای مانند کشت توت فرنگی نیز مؤثر است. به عنوان مثال، توت فرنگی هایی که طی دو هفته رشد می کنند، اگر آب غنی از اکسیژن در اختیار این گیاه قرار گیرد، می تواند طی یک هفته به حداکثر رشد خود برسد و راندمان تولید بالا می رود. 

کاربردهای دستگاه حباب ساز

محمدی فر عنوان می کند: استارتاپ ما با تحقیق و توسعه و دانش فنی، با موفقیت به بومی سازی یکی از مهم ترین تجهیزاتی دست یافته است که در کشورهای دنیا از قبیل ژاپن و آمریکا تولید می شود و قیمتی به مراتب مناسب تر از نمونه خارجی آن دارد. 

او اظهار می کند: این سیستم حباب ساز در صنایع مختلفی کاربرد دارد که از آن جمله می توان به بحث تصفیه آب اشاره کرد. در این حوزه، فناوری نانو می تواند به بهبود فرآیندهای تصفیه کمک کند؛ این دستگاه همچنین در بحث میکروب زدایی و حذف آلاینده ها بسیار مؤثر است. 

او ادامه می دهد: این فناوری در بخش دیگر مثل صنایع غذایی،آرایشی و بهداشتی هم کاربرد دارد. به عنوان مثال، در کرم های آبرسان نیاز است که آب را به یک فاز روغنی ترکیب کنند و در صورتی که در حالت طبیعی این حالت دو فاز می شود و یک فاز همگن ایجاد نمی کند، اما با کمک فناوری نانو، می توان در کرم های آرایشی و بهداشتی، فاز آبرسان را به راحتی ایجاد کرد. سیستم های تولید حباب نانویی درواقع، یک فناوری نانو محسوب می شوند که در 10 تا 15 صنعت کاربرد بسیار خوبی دارند. 

رقابت با تولیدکننده داخلی و خارجی

مدیر تحقیق و توسعه این استارتاپ به خبرنگار سیناپرس می گوید: در حال حاضر یک شرکت رقیب در داخل کشور داریم که به تازگی وارد این حوزه شده است. پکیج سایز متوسط ما که برای صنعت شیلات مورد استفاده قرار می گیرد، حدود 100 تا 120 میلیون تومان است در حالی که رقیب ما همین دستگاه را با قیمت 250 میلیون تومان عرضه می کند، بنابراین از نظر قیمت، قدرت رقابتی بالایی داریم. 

او در ادامه می گوید: قیمت دستگاه های خارجی هم حدود 4 تا 10 هزار دلار است که حتی با احتساب میانگین 6 هزار دلاری برای این دستگاه ها، با دلار 25 هزار تومان حدود 150 میلیارد تومان قیمت دارند. بنابراین، اگر حمایت های لازم از این فناوری استارتاپی انجام شود، می توانیم تا حد زیادی از خروج ارز جلوگیری کنیم. دستگاه های تولید ما حدود 2 تا 3 هزار دلار است که در مقایسه با قیمت دستگاه های خارجی  50 درصد کم تر است.

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا