علت نهایی انقراض دایناسورها معلوم شد

به گزارش سیناپرس؛ بر اساس تازه ترین تحقیقات پژوهشگران دانشگاه بریستول، تغییرات آب و هوایی ناشی از برخورد سیارک ها در ده میلیون سال پیش، دلیل اصلی و انقراض دایناسورها بوده است.

گفتنی است، دیرینه شناسان مدتی در مورد علت نهایی مرگ دایناسورها توافق داشتند، اما تاکنون در مورد اینکه این خزندگان پیش از دوره مزوزوئیک، نزدیک به 66 میلیون سال پیش رشد و نمو داشتند، اختلاف نظر داشتند.

آن ها دریافتند که گونه های گیاهخوار دایناسورها ابتدا تمایل به ناپدید شدن داشتند و همین امر اکوسیستم محیطی را ناپایدار کرده است و در ادامه این ناپایداری، خانواده های دیگر دایناسورها در معرض خطر فروپاشی قرار گرفتند.

پروفسور مایک بنتون از دانشکده علوم زمین دانشگاه بریستول و یکی از نویسندگان این پژوهش، گفته است؛ «در تجزیه و تحلیل ها انواع مختلفی از دلایل احتمالی سقوط دایناسورها را کشف کردیم؛ ابتدا آب و هوای کلی رو به سردی رفت و این امر زندگی را برای دایناسورهایی که احتمالاً به دمای گرم متکی بودند سخت تر  کرد. در وهله دوم، از بین رفتن علف خوارها، اکوسیستم ها محیطی را ناپایدار و مستعد انقراض کرد. همچنین دریافتند که گونه های با عمر طولانی، بیشتر در معرض خطر انقراض قرار دارند، تمامی این یافته ها نشان می دهد که دایناسور ها  نمی توانستند با شرایط جدید کره زمین سازگار شوند.

مترجم:مهتاب دمیرچی