اهمیت بررسی رشد گیاهان در فضا

دوم اینکه به درک بهتری از شیوه های شناسایی محرک های محیطی توسط گیاهان می رسیم. در واقع هر قدر بهتر بتوانیم این سازوکارها را درک کنیم، دانش ما برای انتقال گیاهان به فضا و کشاورزی بهتر در این محیط ها افزایش می یابد.

افزون بر این، افزایش دانش ما نسبت به عملکرد گیاهان حتی می تواند به بهبود شیوه های مرسوم کشاورزی و در نتیجه برداشتن گام هایی بهتر برای مقابله موثر با بحران های غذایی حال و آینده بیانجامد.

آزمایشاتی در فضا

تاکنون آزمایشات متعددی برای بررسی نحوه رشد گیاهان در فضا به انجام رسیده است. برای این آزمایش ها، ابتدا برخی نمونه های گیاهی به ایستگاه فضایی ارسال شدند و در آنجا پرورش یافتند. دانشمندان نیز در طی آن، روند رشد و نیز پاسخ های گیاه به برخی تغییرات را مورد بررسی قرار دادند.

یکی از نخستین یافته های حاصل از این آزمیاشات این بود که یکی از اصلی ترین باورها در دانش کشاورزی در مورد نحوه رشد ریشه زیر سوال رفت. زیست شناسان تا سالها بر این باور بودند که ریشه گیاه با تعیین مسیر گرانش (جاذبه) زمین، مسیر مناسب را بر می گزیند. اما این مطالعات نشان داد که گیاه اصلا نیازی به گرانش ندارد و در محیط ایستگاه فضایی که گرانش در آن بسیار اندک است، گیاه توانست ریشه خود را به شکل درستی گسترش دهد.

این یافته موجب شکل گیری نظریه جدیدی شد و آن هم اینکه در نبود گرانش، نور نقش مهمی در هدایت ریشه گیاه خواهد داشت. همچنین آزمایشات بیشتر نشان داد که گیاهان در فضا نه تنها می توانند متابولیسم بنیادین خود را تغییر دهند، بلکه نحوه سازگاری بخش های مختلف گیاه به این محیط جدید نیز با هم متفاوت است. در این میان، ژنها نقش اساسی را ایفا می کنند.