شیوع افسردگی میان نوجوانان چاق

بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2004 در تهران  شیوع جاقی و اضافه وزن در نوجوانان به ترتیب 1/ 21 درصد و8 /7درصد بود.عوارض متعدد پزشکی چاقی در کودکان و نوجوانان اعم از بیماری هایی نظیر دیابت نوع 2 , افزایش فشار خون ,عوارض عصبی , اختلالات تنفسی  و بیماری های قلبی –عروقیدر کنار عوارض  روانی –اجتماعی  , سلامت فرد را با خطر جدی مواجه می سازد و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی از جنبه های دردناک چاقی عوارض روانی آن است. چاقی در دوران کودکی با اعتماد به نفس پایین , اختلالات هیجانی , اظطراب , افسردگی  , انزوای اجتماعی و غیره  , همبستگی مثبتی نشان داده است. در نوجوانان چاق کاهش عزت نفس , غمگینی , تنهایی  , عصبانیت و رفتارهای پرخطر دیده شده است.افسردگی اختلالی است که با کاهش انرزی  و علاقه , احساس گناه , اشکال در تمرکز , بی اشتهایی و افکار مرگ و خود کشی مشخص می شود و با تغییر در سطح فعالیت , توانایی های  شناختی , وضعیت خواب , اشتها و سایر ضرب آهنگ های زیست شناختی همراه است. افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی است و در مطالعات مختلف شیوع آن7 /23 تا 60 درصد در بین دانشجویان گزارش شده است.همچنین از سوی سازمان جهانی سلامت , افسردگی رتبه پنجم صرف هزینه ها را به خود اختصاص داده و پیش بینی می شود تا سال 2020 به رتبه دوم ارتقا یابد.

از آنجا  که سلامت جسمی و روحی  نوجوانان به ویژه دختران به عنوان به عنوان تربیت کنندگان نسل آینده مهم است  و با توجه به این حقیقت که چاقی و افسردگی بیماری های پیچیده ای هستند که علاوه بر ژنتیک  تحت تاثیر عوامل محیطی , فرهنگی و اجتماعی هستند پژوهشگران کشورمان انجام پژوهش های تکمیلی در زمینه شناسایی وسعت مشکل و عوامل زمینه ساز آن به منظور انجام مداخلات جامعه محور در راستای پیشگیری و کنترل  آن را ضروری دیده وبه انجام پژوهشی در این زمینه پرداخته اند. 

لازم به ذکر است که در این مطالعه 400 دختر دبیزستانی با روش نمونه گیری تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند و پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک , افسردگی –اضطراب – استرس  METو فعالیت بدنی  توسط دانش آموزان تکمیل گردید. وزن و قد به ترتیب با ترازوی سکا و متر نواری غیر قابل ارتجاع نصب شده بر روی دیواراندازه گیری شد و  تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کای دو ,تستt ,تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون اوجستیک چند متغیره انجام شد.

نتایج حاکی از آن بود که ارتباط معنی داری بین چاقی و اضافه وزن و افسردگی وجود دارد, شیوع اضافه وزن و چاقی در جامعه مورد مطالعه8 /21درصد و شیوع افسردگی7 /54درصد بود. گفتنی است که شیوع افسردگی در افراد دارای اضافه وزن و چاقی بیشتر بود .بنا به گفته محققین , اضافه وزن و چاقی درکشور بحران تلقی می شود وشیوع بالای آن در نوجوانان اهمیت مسئله را چند برابر می کند زیرا علاوه بر عوارض جسمی و روانی چاقی , نوجوانان چاق عمدتا به بزرگسالان چاق تبدیل می شوند .چاقی به عنوان مشکل بهداشتی بر سلامت روان نوجوان تاثیر منفی می گذارد و آنها را با افسردگی مواجه می سازد و همانطور که مشخص است افسردگی تبعات زیادی به دنبال داشته و ممکن است تمام جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین انجام اقداماتی جهت کاهش عوامل مرتبط با چاقی و اضافه وزن ضروری به نظر می رسد.جزئیات بیشتر این مطالعه در نشریه پایش , سال چهاردهم شماره سوم منتشر شده است.

 

محققین:احمدرضا درستی مطلق , پریوش نور علیئی , هاله صدرزاده یگانه , سید مصطفی حسینی , جواد کریمی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا