تقویت سیستم ایمنی بدن با رعایت اصول صحیح تغذیه

آزاده آذرپیرا در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان اظهار کرد: رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه های غذایی و جایگزین های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملكرد سیستم دفاعی را تامین می كند.

وی با بیان اینكه رعایت مراقبت های غذایی در ماه مبارك رمضان در ایام پاندمی كرونا دارای اهمیت است، اضافه كرد: گرسنگی می تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یكی از وعده ها به ویژه وعده سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری كووید- 19 را افزایش دهد.

وی افزود: در این ماه می توان هم عادات غذایی غلط را اصلاح كنیم و هم از بركات معنوی این ماه بهره ببریم.

این كارشناس تغذیه و رژیم درمانی تصریح كرد: با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های A،D، E،C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن، روی و سلنیم كه برای عملكرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری كووید 19 لازم هستند. می توان از تضعیف احتمالی سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری جلوگیری كرد.

كارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به به نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن مطرح كرد: توصیه می شود در وعده های سحر و افطار از منابع غذایی ویتامین A منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، كدو حلوایی، موز و انواع مركبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده شود.

آذر پیرا گفت: توصیه می شود منابع غذایی ویتامین D مانند ماهی های چرب، لبنیات و زره تخم مرغ برای افزایش سطح ایمنی بدن مصرف شود.

وی با اشاره به نقش ویتامین E به عنوان آنتی اكسیدان و كمك كننده به عملكرد سیستم ایمنی بدن، اظهار كرد: می توان از روغن های مایع مانند كانولا، آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند اسفناج، كلم پیچ، سویا و سیب زمینی در وعده های غذایی سحر، افطار یا انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله وعده افطار تا شام استفاده كرد.

كارشناس تغذیه و رژیم درمانی خاطر نشان كرد: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع كلم و گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مركبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و كیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه می شود.

آذر پیرا با اشاره به مصرف منابع غذایی ویتامین های گروه B در این ایام گفت: توصیه می شود در این ایام از مواد غذایی مانند انواع سبزی های برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس د‍ ار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق) جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن استفاده كنند.

وی با بیان اینكه دریافت آهن كافی از منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری است،اظهار كرد: آهن در منابع گیاهی و منابع حیوانی یافت می شود منابع حیوانی عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی "آهن هم" است و منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشك شده و غلات كامل "آهن غیر هم" دارند. اگر چه تخم مرغ از منابع حیوانی آهن است، اما آهن آن غیر هم است. اگر منابع غذایی آهن به همراه غذاهای حاوی ویتامینC مصرف شوند، جذب آهن افزایش می یابد.

این كارشناس تغذیه ورژیم درمانی با اشاره به مصرف غذاهای غنی از روی(Zn)،تصریح كرد: مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات كامل، حبوبات و تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در هر سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) در این ایام توصیه می شود.

آذر پیرا با اشاره به مصرف و استقبال مردم از زولبیا و بامیه كه دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسید های چرب اشباع و ترانس است،اظهار كرد: به طور كلی زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرینی از جمله حلوا، شله زرد خیلیی شیرین وغیره در وعده افطار منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی و نیز تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود وبهتر است مصرف این مواد كمتر شود.

وی با بیان اینكه مصرف بیشتر از 8 لیوان آب آشامیدنی سالم و آب میوه، بدن را از كم آبی در شرایط روزه داری حفظ می كند،خاطر نشان كرد: بسیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز و بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می نوشند كه عادت درستی نیست و توصیه می شود در فاصله افطار تا سحر از صیفی جات و میوه های سرشار از آب مانند كاهو، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی و مركبات وغیره استفاده شود.

وی افزود: همچنین از نوشیدن زیاد چای به خصوص چای پر رنگ در وعده سحری اجتناب نمایید زیراكه چای سبب از دست رفتن مایعات از طریق ادرار و كم آبی در طول روز می شود.
آذر پیرا با بیان اینكه غذاهای چرب و شور و تنقلات شور و سایر فست فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می شود، اظهار كرد: توصیه می شود به جای نمك از سبزی های خشك، معطر و محلی برای طعم دار كردن غذا استفاده شود

وی خاطر نشان كرد: محدود كردن مصرف نمك در وعده های افطار، شام و سحر در ایام ماه مبارك رمضان بسیار مهم است. دریافت اضافه نمك، بدن را مجبور به واكنش نموده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود، لذا توصیه می شود از حداقل مقدار نمك تصفیه شده در تهیه غذاها استفاده شود.
این کارشناس تغذیه با اشاره به افرادی كه در دوران نقاهت بیماری كرونا هستند، مطرح كرد: چون توانایی بدن این افراد در سطح مطلوبی نیست و حدود پنج تا 10 درصد وزن خود را از دست داده اند، كم اشتها شده و احساس ضعف دارند و بدن آنها با كم آبی مواجه است، روزه داری توصیه نمی شود.
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: دریافت واكسن از طریق تزریق به عضله، روزه را باطل نمی كند ولی چنانچه فردی پس از دریافت واكسن دچار عوارض جانبی جدی شد می تواند روزه خود را بشكند؛ اما بسیاری از عوارض جانبی واكسن كرونا خفیف و چند ساعت بیشتر طول نمی كشد.

گزارش: نفیسه پاکیزه

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا