تشخیص اوتیسم از روی طرز تفکر

سیناپرس: با توجه به یافته جدید محققان می‌توان به شکلگیری نخستین ابزار تشخیصی بیولوژیکی امیدوار بود که تفکرات فرد را با هدف تشخیص اختلالی می‌سنجد که بسیاری از کودکان و بزرگسالان را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار داده است.

اوتیسم که از آن به عنوان یکی از ناشناخته‌ترین اختلالات روانی جهان یاد می‌شود به سوژه مطالعاتی دانشمندان زیادی در سراسر جهان تبدیل شده است. در حال حاضر ارزیابی اوتیسم و میزان پیشرفت آن بر اساس ارزیابی کلینیکی رفتارهای فیزیکی و گفتاری صورت می‌گیرد. با این حال تصویربرداری از مغز و استفاده از تازه‌ترین یافته‌های علوم عصبی شناختی، ابزار تشخیصی قدرتمندتری در اختیار محققان علوم پزشکی قرار داده است.

اکنون دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون ترکیبی از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی کاربردی (fMRI) و تکنیکهای یادگیری ماشینی ابداع شده در همین دانشگاه را که از الگوهای فعالسازی مغز استفاده می‌کند جهت اسکن و کدگذاری محتویات تفکر فرد نسبت به اشیا و احساسات مختلف به کار می‌گیرند.
درحقیقت این دانشمندان به چشم‌اندازی فکر می‌کنند که در آن می‌توان احتمال ابتلای فرد به اوتیسم را با بررسی الگوهای فعالسازی مغز در حین فکر کردن به مفاهیم مختلف اجتماعی تشخیص داد.
به عقیده این دانشمندان از این پس می‌توان امیدوار بود که با دستیابی به درکی روشن از اختلالات روانی، بیماریهایی همچون اوتیسم را در مراحل ابتدایی تشخیص و درمان کرد.
نکته جالب توجه در این مطالعه این است که برای نخستین بار نشان داده شده که نه تنها مغز مبتلایان به اوتیسم با سایرین تفاوت دارد بلکه تفکرات اجتماعی شان نیز متفاوت از سایرین است.