نهنگ ها به یکدیگر آموزش می دهند

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید شواهدی از یادگیری اجتماعی در حیوانات و دریچه ای از فرهنگ زندگی نهنگ ها را ارائه می دهد. بر اساس این یافته ها مشخص شد نهنگ های عنبر یا شاه نهنگ های هوشمند می توانند به یکدیگر یاد دهند که از شکارچیان دوری کنند. آنها می توانند تهدیدی که ۲۰۰ سال پیش آغاز شده و باعث شد تا نهنگ های عنبر توسط شکاراچیان نهنگ شکار شوند را به یکدیگر آموزش داده و بتوانند از دست شکارچیان رهایی یابند. 
این تحقیق روی دفترچه های یادداشتی که حاوی اطلاعاتی از نهنگ های قرن نوزدهم از اقیانوس آرام شمالی بوده، تمرکز کرده که جزئیات شکارها را ثبت کرده است. برای نمونه در این یادداشت ها از تعداد نهنگ هایی که در یک سفر معین، دیده شده و یا زخمی شده اند، صحبت شده است.به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که میزان برخورد کشتی ها در کمتر از دو و نیم سال پس از اولین ورود نهنگ ها به منطقه مذکور ۵۸ درصد کاهش داشته است.
در این پژوهش، محققان گروه  مطالعات جانوران دریایی و نهنگ ها، نتایج بررسی پژوهشگرانی همچون هال وایتهد (Hal Whitehead) و لوک رندل (Luke Rendell) و پژوهش های گروه دانشمندان تحت سرپرستی دی اسمیت (Tim D Smith) را ترکیب و بررسی کرده اند.

به گزارش سیناپرس،   نتایج تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که نمی توان این میزان کاهش نهنگ ها را به عوامل دیگری غیر از زندگی اجتماعی و آموزش تجربه هایشان به یکدیگر نسبت داد. شکارچیان و قایق های صید نهنگ در ابتدا نهنگ های آسیب پذیر را هدف قرار داده و در نتیجه تعداد آنها را افزایش دادند. شکارچیان معتقدند که نهنگ ها این تهدیدها را درک کرده و از استراتژی های جدیدی برای فرار از دست شکارچیان استفاده کردند.

به طور نمونه می توان گفت آنها برای فرار از کشتی های بادی شکارچیان خلاف جهت باد شنا می کردند. پس از مدتی این اطلاعات در حافظه آنها حفظ شده و سپس با سایر همنوعانشان به اشتراک گذاشته شد که این موضوع حاکی از یادگیری سریع اجتماعی، تکامل فرهنگی و ارتباطات این جانور است.
نهنگ های عنبر که بزرگترین مغز بین حیوانات روی زمین را دارند، در ساختارهای پیچیده اجتماعی زندگی می کنند. آنها با استفاده از سیستمی مانند زیردریایی با امواج صوتی در زیر آب حرکت کرده و ارتباط برقرار می کنند. به طور کلی این مطالعه کمک می کند تا مشخص شود که نهنگ ها و دلفین ها دارای فرهنگ و یادگیری اجتماعی هستند. به گزارش سیناپرس، اگرچه صید تجاری نهنگ از دهه ۱۹۸۰ میلادی ممنوع شد اما هنوز سالانه هم ده ها هزار نهنگ توسط انسان ها کشته می شوند.

نیکولا هاجینز (Nicola Hodgins)، از محققان نهنگ و حفاظت از دلفین ها در این رابطه گفت: «امروز نهنگ ها باید یاد بگیرند که چگونه از قایق و حملات کشتی ها جلوگیری کنند. علاوه بر آن، تورهای بیشتری نیز در دریاها وجود دارد. ما می دانیم که نهنگ ها و دلفین ها فوق العاده باهوش هستند و باید زندگی اجتماعی پیچیده ای داشته باشند.»

وی در ادامه توضیحات خود افزود: «در ضمن این تحقیقات جذاب نه تنها این مساله را که نهنگ های عنبر زندگی اجتماعی قوی دارند را برجسته می کند بلکه امیدوارم بتوانیم با کمک آن به نوبه خود از این نهنگ ها و دیگر جانوران مشابه آن همچون دلفین ها بهتر محافظت کنیم.»
نتایج این تحقیق و نتایج حاصل از آن توسط انجمن سلطنتی (Royal Society) منتشر شده و قابل دسترس است.

مترجم: ناصر پورقدیمی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا