هزاران نفر در آمریکا واکسن اشتباه دریافت کردند

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده، هزاران نفر از مردم ایالات متحده آمریکا، دوزهای غلط واکسن فایزر را دریافت کرده اند. بر این اساس مشخص شد که طی هفته گذشته، ۴ هزار و ۳۰۰ نفر از مردم کالیفرنیا در هنگام دریافت دوز دوم واکسن خود، به جای ۳ دهم میلیتر از واکسن، ۲ دهم میلی لیتر دریافت کرده اند.

گزارش های موجود همچنین نشان از شکایت بسیاری از افراد در مورد کمبود سرنگ در مراکز واکسیناسیون داشته و این موضوع سبب شده است که علی رغم وجود واکسن، بسیاری از افراد به دلیل نبود سرنگ قادر به دریافت واکسن نشوند.

متخصصان بهداشت متذکر شده اند که مقدار توصیه شده برای واکسن فایز، سه دهم 0.3 میلی لیتر است. بر اساس گزارش نهادهای بهداشتی، این واکسن ۹۵ درصد در برابر ویروس کرونا موثر است. ماده اصلی واکسن فایزر،  RNA پیام رسانی است که وظیفه حمل دستورالعمل های مورد نیاز سلول ها برای ساخت پروتئین دفاعی را دارد.

به گزارش سیناپرس، به گفته محققان، این واکسن می تواند حداقل شش ماه مصونیت داشته باشد و افراد می توانند هفت روز پس از تزریق دوز دوم، مصونیت پیدا کنند. برخی از عوارض جانبی رایج واکسن عبارتند از: خستگی ، سردرد ، درد در محل تزریق و تب خفیف. اما همه اینها عوارض جانبی کوتاه مدت بوده و خطری جدی ندارند. مدیرعامل شرکت فایزر به‌ صراحت در این رابطه اعلام کرد که اثر بخشی در برابر بیماری کووید ۱۹ تنها قسمتی از قابلیت های این واکسن است.به گزارش سیناپرس، موضوع بسیار مهمی که باید در مورد این واکسن اعلام کرد،  بی‌خطر بودن آن است زیرا این واکسن در هیچ یک از آزمایش های بالینی انجام شده تاثیرات جانبی نداشته است. 

در خاتمه گفتنی است شرکت آلمانی BioNTech با همکاری شرکت فایزر مستقر در نیویورک، در ماه می سال گذشته  فاز ۱ و ۲ مطالعات خود را آغاز کردند. بررسی ها نشان می دهد  این واکسن قادر است آنتی بادی مناسبی را علیه ویروس کرونا ایجاد و همچنین سلول‌ های ایمنی به نام سلول ‌های T تولید کنند که به ویروس پاسخ می‌ دهند. 

در حال حاضر کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند که تزریق اشتباه دوز واکسن روی افراد چه تبعاتی در پی داشته و باید چه اقداماتی در این زمینه انجام شود.

مترجم:  احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا