دارویی جدید برای سرطان مغز استخوان نادر

سارکوم یوئینگ : Ewing's sarcoma) یکی از تومورهای استخوان با سیر بدخیم است. این تومور در هر استخوانی می‌تواند بروز کند ولی بیشتر در لگن، ران و ساق است. سن شیوع آن نوجوانی و جوانی است.

همانند دیگر تومورهای بدخیم استخوانی درد شایعترین علامت اولیه این تومور است. محل تومور ممکن است متورم شده و لمس محل دردناک شود. برخلاف دیگر تومورهای استخوانی ممکن است با علائم سیستمیک مانند تب و کاهش اشتها و وزن همراه باشد. یافته‌های رادیوگرافی یک کلسیفیکاسیون 'پوست پیازی' بارز و مشخص را نشان می‌دهد.

معمولاً متاستاز به قفسه سینه و استخوانها یا مغز استخوان روی می‌دهد. پیش آگهی در موارد تومور موضعی خوب است و بیش از ۷۰ درصد بیماران پس از عمل جراحی و دوره شیمی درمانی طول عمر بالای پنج سال دارند؛ ولی در صورت متاستاز پیش آگهی خوبی وجود ندارد و در پنج سال زیر بیست درصد بیماران زنده می ‌مانند.

براساس آخرین مطالعه انجام شده بر روی این سرطان، محققان توانسته اند با ترکیب دو دارو که روند ایجاد تومور را دچار اختلال می کند، سلول های سرطانی را در کشت های آزمایشگاهی و موش ها از بین ببرد.

رایج ترین جهش های ژنتیکی در سارکوم یوئینگ ، در دو ژن EWSR1 روی کروموزوم 22 و ژن FLI1 روی کروموزوم 11 اتفاق می افتد. این تغییرات و جهش ها، تنها در سلول های تومور دیده می شود و وراثتی نیست.

محققان با ترکیب دو دارو به نام های اولاپاریب (Olaparib) و ترابستدین (Trabectedin) توانستند سلول های سرطانی را از بین ببرند. این دو دارو بر روی یکدیگر تاثیر هم افزایی دارند و هنگامی که با هم ترکیب شوند ، بسیار فعال تر از حالت معمولی عمل می کنند. محققن معتقدند، می توان از این دارو برای درمان این سرطان نادر استفاده کرد.

گزارش کامل این مطالعه در مجله Oncotarget به چاپ رسیده است.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/296365.php

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا