پانسمان ترمیم زخمی که از رقبای آمریکایی هم جلو زد

«تریتا» نخستین شرکت دانش بنیانی است که در کشور نمونه ای از محصولات ترمیم زخم را با فناوری بسیار پیشرفته تولید کرده است.
محمود قفقازی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان «تریتا» که در برج فناوری دانشگاه امیرکبیر حضور دارد،به خبرنگار سیناپرس می گوید: ما در زمینه محصولات پیشرفته ترمیم زخم فعالیت داریم و برای اولین بار محصولات پیشرفته ترمیم زخم را بر پایه ساختار شبیه به پوست انسان از سال 97 تجاری سازی کردیم و خوشبختانه توانسته ایم مانع از قطع عضو جمعیت زیادی از افراد مبتلا به زخم های حاد و مزمن شویم.

به گفته او، زخم های دیابتی، زخم های بستر، زخم های سوختگی درجه حاد که معمولا برای درمان مشکل دارند و عفونت زخم منجر به قطع عضو یا مرگ می شود، با محصولاتی بر پایه ساختار شبیه به پوست انسان پوشش داده می شوند که محیط بسیار مناسبی را شبیه سازی شده به پوست انسان در سطح زخم ایجاد می کند و مهاجرت سلولی سلول های فیبروبلاست را افزایش داده و ترمیم بافت با سرعت بیشتری اتفاق بیافتد.

او همچنین اشاره می کند: علاوه بر این، بعضی زخم ها هم هستند که درمان آنها متوقف شده و خیلی حاد هستند مانند زخم های بستر، زخم های سوختگی های حاد و زخم های دیابتیکی که ادامه دار بوده و بیمار مشکل پیدا می کند و به مرور قطع عضو شده  و منجر به مرگ می شود. ما به وسیله این محصولات پیشرفته ترمیم زخم، توانسته ایم این گونه زخم ها را درمان کنیم.

مدیر این شرکت دانش بنیان تشریح می کند: نمونه ای از استفاده از این پانسمان های پیشرفته، در یک جانباز قطع نخاع دفاع مقدس استفاده شد که 13 سال دچار زخم بستر بود و هیچ یک از پانسمان های وارداتی و تمام درمان های حوزه زخم که روی این بیمارامتحان شده بود،نتیجه ای نداشت؛ این بیمار از سوی معاونت علمی به ما معرفی شد و وضعیت وخیمی داشت.

او ادامه داد : با استفاده از پانسمان های پیشرفته ترمیم زخم روی این بیمار، زخم از وضعیت بسیار بدی که داشت، شروع به ترمیم کرد و پس از یک هفته شاهد روند معجزه آسای ترمیم آن بودیم تا این که فرآیند ترمیم زخم به طور کامل پیش رفت و طی 7 ماه و 17 روز به طور کامل بهبود یافت.
قفقازی اشاره می کند: حتی نمونه آمریکایی این پانسمان ها هم قادر به ترمیم زخم های این بیمار نبود. هر قطعه از این پانسمان ها در سال 96 حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت. این گرانی قیمت پانسمان های وارداتی یکی از مشکلاتی بود که بیماران با آن مواجه بودند و تقریبا 90 تا 95 درصد جامعه قادر به پرداخت آن نبوده و نیستند و اولین و آخرین گزینه برای چنین بیمارانی، قطع عضو بود و در شرایطی که بیمار بهبودی پیدا نمی کرد، منجر به مرگ فرد می شد.

او تأکید می کند: بزرگ ترین دستاورد ما این بود که توانستیم در این زمینه کشور را خودکفا کنیم، به طوری که هم از نظر کیفیت، محصول ما قابل رقابت با محصولات اروپایی است و هم هزینه را بسیار کاهش دهیم. این کاهش هزینه باعث شده بیمارانی که به کلینیک های تخصصی زخم بیمارستان ها در کشور مراجعه می کنند، با استفاده از محصولات پیشرفته ترمیم زخم «تریتا» که در کشور بومی شده، دیگر دچار قطع عضو و مرگ نمی شوند و ترمیم زخم هم با سرعت بسیار بالایی انجام می شود و به جامعه برمی گردند و جامعه معلولان کاهش پیدا می کند.
پانسمانی برای بیماران «ای بی»

او درباره صادرات این محصول ترمیم زخم به سیناپرس می گوید: این انتهای کار ما نیست و ما صادرات هم دارین و به دنبال گسترش آن هستیم تا سهم ثابتی از بازار دنیا داشته باشیم. البته در کنار این پانسمان ها، حدود یک سال است که وارد فاز تولید پانسمان هایی برای بیماران مبتلا به بیماری «ای بی» شده ایم و نخستین محصول را برای این بیماران به نام «طباسپت» وارد بازار کرده ایم.

قفقازی در توضیح پیرامون این محصول می گوید: «طباسپت» درواقع یک محلول غیرحساسیت زای ضدعفونی کننده و آنتی میکروبیال برای زخم است که هم باعث پاکسازی و هم درمان زخم می شود. این اولین محصول ما برای بیماران «ای بی» است و امیدواریم که بتوانیم محصولات دیگری را هم برای تکمیل سبد نیازهای این گروه از بیماران تولید کنیم.

او ادامه می دهد: ما به عنوان اولین تولیدکننده محصولات پیشرفته ترمیم زخم با تکنولوژی ساختار شبیه به پوست انسان، در حال حاضر موفق به تولید 8 محصول شده ایم که هم پانسمان های ورقه ای، پانسمان های پودری، پانسمان های محلول و پانسمان های ژل برای اولین بار در ایران تجاری سازی شده اند که بیشتر رقبای ما رقبای آمریکایی و اروپایی هستند.

پانسمانی های آمریکایی با هدف بهبود سریع سربازان

به گفته مدیرعامل شرکت «تریتا»، این تکنولوژی درواقع، جزء تکنولوژی های استراتژیک هستند که پیش از این هم با این کانسپت وارد بازار شد که وقتی سربازان آمریکا زخمی می شوند، با استفاده از این پانسمان ها سریع می توانند به میدان جنگ برگردند و به همین دلیل اولین بار در آمریکا تولید شد و به دلیل راندمان بالایی که داشت، می توانست به سلامت بیماران و جلوگیری از مرگ آنها کمک کند. با همین کانسپت، ما این فناوری را در داخل کشور بومی سازی کردیم.

او اظهار می کند: «طبادرم» نخستین محصول شرکت بود که تنها 8 سال تحقیق و توسعه آن به طول انجامید تا به راندمانی که باید، برسد و سال 94 در اولین کارآزمایی بالینی نتایج فوق العاده ای از آن گرفتیم که ادامه دار بود و برکاتش به جامعه ما رسید. درواقع، علمی بود که توانست به فناوری روز دنیا تبدیل شود.

رقابت با دنیا

او درباره قیمت نمونه پانسمان های ایرانی به سیناپرس می گوید: ما با حفظ کیفیت برابر و کاهش هزینه ها توانستیم در بازار خودمان را نشان دهیم و فقط ادعای ما نیست و در عمل توانستیم این را ثابت کنیم. قبل از این تحریم ها، حجم بازار این محصولات آمریکایی به شدت کاهش یافت و اقبال به محصولات «تریتا» افزایش یافت به طوری که خیلی از نمایندگانی که این محصول را از برندهای اروپایی و آمریکایی وارد می کردند، نمایندگی ها را پس دادند و از «تریتا» نمایندگی گرفتند.

او ادامه می دهد که از نظر قیمتی، برندهای آمریکایی در حال حاضر در بازار وجود ندارد اما قیمتی معادل حدود 1200 تا 1400 دلار دارد که رقم بسیار بالایی محسوب می شود. اما در مقابل، پانسمان های «تریتا» بین 100 تا 300 هزار تومان قیمت گذاری شده که کاهش قیمت بسیار زیادی داشته است و بیماران حتی در شهرستان ها هم می توانند از آن استفاده کنند.

ارزآوری از منبع صادرات

قفقازی با اشاره به بخش صادرات این محصولات می گوید: ما در بخش صادرات، به کشورهای مالزی و گرجستان صادرات داشته ایم که با توجه به تحریم ها، این صادرات محدودتر شد و به دنبال راهی برای دور زدن این شرایط هستیم تا کالا با شرایط برابر و منصفانه قضاوت شود و در بازار جهانی بتواند جایگزین شده و جایگاه خود را به دست آورد.

تسهیل گمرکات و مجوزها، مطالبات اصلی دانش بنیان

مدیرعامل شرکت دانش بنیان «تریتا» عنوان می کند: ما شرکت های دانش بنیان در زمینه های مختلفی نیازمند توجه های بیشتری هستیم. البته دکتر ستاری در مجموعه معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری حمایت های بسیار خوبی از ما داشتند و شاید اگر این حمایت ها نبود ما در حال حاضر چنین جایگاهی نداشتیم اما باز هم جا دارد که این حمایت ها ادامه داشته باشد. ما با مشکلات مواد اولیه مواجه هستیم.

به گفته او، گمرکات ما از نظر مبادی ورودی، بسیار سخت هستند و یکی از مشکلات ما این است که مواد اولیه موردنیاز را به راحتی نمی توانیم وارد کرده و در داخل کشور تست کنیم. محصول ما در مرز تکنولوژی دنیاست و نیازمند محصولات و مواد اولیه ای هستیم که هم گرید بالا و هم کیفیت بالایی داشته باشد و نمی توان همه این مواد اولیه را در داخل کشور تأمین کنیم.

او ادامه می دهد: مشکل اینجاست که قانون گمرک برای شرکت های دانش بنیان به صورت سوری است و عوارض گمرکی تنها مشکل شرکت های دانش بنیان نیستند. ماده مؤثره دارویی که گاها عمر کمی هم دارند، مدت های زیادی در کمرگ باقی می مانند و شرکت های دانش بنیان نمی توانند از این محصول موردنیاز استفاده کنند. این مسئله تا حد زیادی مانع از رشد ما می شود.

او تأکید می کند که با ساده تر شدن شرایط بروکراتیک گمرک برای شرکت های دانش بنیان، به طور قطع روند کار تسهیل می شود. علاوه بر این، شرایط اخذ مجوزها هم مسئله دست و پا گیری است که در صورت ساده تر شدن این فرآیند، ورود محصولات به بازار سریع تر انجام می شود و به همین ترتیب به عنوان مثال، بیماران بیشتری بهبود می یابند و مرگ و میر آنها کاهش پیدا می کند.

قفقازی اظهار می کند که این حمایت ها شاید هزینه های چندانی نداشته باشد اما به واقع می تواند شرکت ها را از نظر عملیاتی گسترش دهد. درواقع، حذف شرایط بروکراتیک کمک زیادی به روند پیشرفت شرکت های دانش بنیان خواهد کرد.

 

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا