راه‌اندازی اولین سامانه هشدار توفان‌های خورشیدی

به گزارش ایسنا، توفان‌های مغناطیسی عظیم از جانب خورشید بر فناوری‌هایی مانند جی‌پی‌اس و شبکه‌های برق اثر می‌گذارند.

انتشارات جرم از تاج خورشیدی، فوران‌هایی متشکل از گاز و ماده مغناطیسی‌شده‌ هستند که پتانسیل ایجاد اختلال در ماهواره‌ها و فناوری‌های زمین‌محور را دارند. این فوران‌ها انتشارات رادیویی را مختل کرده و همچنین موجب ایجاد مشکل در مبدل‌ها می‌شوند.

این انتشارات عظیم می‌توانند موجب بروز مشکلاتی در فناوری جی‌پی‌اس شوند و این فناوری در تمامی وسایط‌نقلیه از خودروها گرفته تا تانکرهای نفت‌کش و تراکتورها کاربرد دارد.

در حال حاضر ماهواره‌ها می‌توانند فقط جهت میدان مغناطیسی انتشارات خورشیدی را زمانی که نزدیک زمین هستند و درست 30 تا 60 دقیقه پیش از رسیدن آن‌ها تعیین کنند. این زمان برای کاهش‌دادن اثرات توفان‌ها بر شبکه‌های برق و سیستم‌های جی‌پی‌اس محور کافی نیست.

ابزار مدلبندی و اندازه‌گیری جدید می‌تواند 24 ساعت پیش از وقوع توفان، درباره انتشارات خورشیدی که برای سیستم‌های زمینی مضر هستند، هشدار دهد.

دکتر «نیل ساوانی»، محقق دانشگاه امپریال کالج لندن و دانشمند فضایی ناسا در مرکز پرواز فضایی گودارد، این ابزار را ارائه داده است.

جهت‌های میدان‌های مغناطیسی در درون انتشارات تاج خورشیدی به شکل اولیه آن‌ها هنگام فوران از خورشید و همچنین تکاملشان هنگام حرکت به سمت زمین بستگی دارد. انتشارات خورشیدی از دو نقطه بر سطح خورشید نشات می‌گیرند و نوعی ابر را تشکیل می‌دهند که به درون فضا ساطع می‌شود.

سیستم جدید ناسا منشا انتشارات خورشیدی را به دقت بررسی می‌کند و از مشاهدات خود برای رهگیری و مدلبندی تکامل این ابر استفاده می‌کند.

دانشمندان این ابزار را روی هشت انتشار خورشیدی آزمایش کرده‌اند و نتایج بدست‌آمده برای پیش‌بینی توفان‌های خورشیدی عظیم به مقصد زمین بسیار امیدوارکننده بوده است.

جزئیات این فناوری در مجله Space Weather ارائه شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا