نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روش های مناسب کنترل بیماری «گندخونی»

به گزارش سیناپرس، سپتیسمی یا سپسیس که به فارسی، گندخونی ترجمه شده است، نوعی سندروم پاسخ التهابی سیستمیک است که توسط باکتری ها ایجاد می شود. این بیماری با علائم افزایش یا کاهش درجه حرارت بدن، تنفس های سریع، افزایش ضربان قلب و افزایش یا کاهش گلبول های سفید بروز می نماید. در سراسر دنیا سالانه حدود ۲۰۰ هزار مورد سپتیسمی رخ می دهد که ۲۰ تا ۵۰ درصد آن ها به مرگ منتهی می شوند. شیوع این بیماری در کودکان بین ۳ تا ۲۹ درصد است.

به گفته محققان، میکروارگانیسم های ایجاد کننده سپتیسمی شامل استرپتوکوک گروه بی، اشریشیا کلی، کلبسیلا، لیستریا مونوسیتوژنز و هموفیلوس آنفولانزا هستند و در کودکان زیر پنج سال نیز، سالمونلا، استافیلوکوکوس اورئوس و گروه استرپتوکوکوس آ و بالاخره در نوزادان نارس، استافیلوکوکوس کواگولاز منفی شایع ترین عوامل ایجادکننده آن هستند.به گزارش سیناپرس، در صورت بروز سپتیسمی، تشخیص سریع و صحیح میکروارگانیسم ایجاد کننده آن در نجات بیمار نقش مهمی دارد. چراکه بیماران زیادی در اثر تأخیر و عدم تشخیص صحیح نوع میکروب و همچنین تأخیر در شروع درمان مناسب جان خود را از دست می دهند.

در رابطه با این موضوع و در خصوص روش های تشخیص باکتری های عامل این بیماری خطرناک و درمان آن، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطالعه ای را انجام داده اند که در آن تشخیص سپسیس در کودکان با روشی موسوم به BACTEC مورد ارزیابی قرار گرفته و آنتی بیوتیک های مفید برای کنترل آن بررسی شده اند.

در این مطالعه گذشته نگر، از اطلاعات کودکان بستری در طی سال های 1396 تا 1398 در بخش های مختلف اطفال در بیمارستان بوعلی سینای ساری که بر حسب تشخیص پزشک، نیاز به کشت خون داشتند، استفاده شده است.
محققان فوق با توجه به نتایج بررسی های خود، برای درمان سپتیسمی با تأیید باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و پسودوموناس آئروژینوزا، به ترتیب آنتی بیوتیک های ونکومایسین و سفتازیدیم را پیشنهاد کرده اند.

در این خصوص، محمدصادق رضائی، استاد و محقق مرکز تحقیقات عفونی اطفال پژوهشکده بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مازندران و همکارانش می گویند: «یافته های ما نشان داد که از 269 نمونه کشت داده شده، حدود 29 درصد مثبت شدند. شایع ترین پاتوژن های گرم مثبت و گرم منفی به ترتیب استافیلوکوکوس اورئوس و پسودوموناس آئروژینوزا بودند».

به گفته آن ها، «همچنین بیش ترین مقاومت به آنتی بیوتیک در باکتری استافیلوکوکوس اورئوس و نسبت به سیپروفلوکساسین دیده شد و پس از آن نیز، در پسودوموناس آئروژینوزا به مروپنم، جنتامیسین و نیتروفورانتوئین مشاهده گردید».

با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه سپتیسمی همچنان یک معضل جدی در بخش های نوزادان و اطفال است و جهت درمان تجربی استافیلوکوک اورئوس به عنوان پاتوژن شایعه گرم مثبت در سپتیسمی مصرف منطقی ونکومایسین پیشنهاد شده است.
رضایی و همکارانش معتقدند: «به علاوه آنتی بیوتیک سفتازیدیم به عنوان یک جایگزین مناسب جهت درمان تجربی پسودوموناس آئروژینوزا پیشنهاد می گردد».
طبق این یافته ها که در نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران منتشر شده اند، تشخیص سریع و صحیح پاتوژن های عامل سپتیسمی، اهمیت بسیار زیادی در درمان صحیح و به موقع آن دارد و در این راستا، استفاده از روش های خودکاری مانند دستگاه BACTEC می تواند کمک موثری نماید.

گزارش: محمدرضا شجاعیه

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل