افرادی که قدرت تجسم بو دارند چاق ترند

توانایی تصور بوهای مختلف در میان انسان ها متفاوت است بعضی افراد به راحتی می توانند بوی شیرین گل رز را به خاطر بیاورند اما بعضی دیگر حتی بوی تند ماهی را نیز به سختی می توانند تجسم کنند.

محققان بر این باورند افرادی که می توانند کاملا ماهرانه و به سادگی انواع بوهای مختلف به ویژه بوی غذاهای متنوع را به یاد بیاورند بیشتر در معرض چاقی به ویژه چاقی مفرط هستند. به گفته بارکا پاتل، استاد روانپزشکی دانشگاه ییل و سرپرست مطالعات اخیر , تحقیقات پیشین نشان می دهند که هوس کردن غذا به طرز عجیبی با تصویر ذهنی افراد از مواد غذایی و همچنین به یاد آوردن بوی آن ها ارتباط دارد.

برای بررسی دقیق تر این موضوع محققان به 25 نفر از افراد مورد آزمایش 3 نظر سنجی مختلف ارائه کردند که در آن از این افراد خواسته شده بود تا به توانایی تصور ذهنی خود شامل یادآوری صحنه های مختلف , غذاهای مختلف و بو های گوناگون امتیازدهی کنند. در هر کدام از این نظر سنجی ها از شرکت کنندگان خواسته شده بود تا ابتدا یک سناریوی خاص را تجسم نموده و به کیفیت و چگونگی یادآوری خود از 1 تا 5 امتیاز دهند. به عنوان مثال از آن ها خواسته شده بود تا به نحوه و کیفیت یادآوری بوی یک نوع شامپو یا صابون خاص که پیش از این از آن استفاده نموده اند امتیاز بدهند.

همان طور که انتظار می رفت افرادی که BMI بالاتری داشتند تصاویر ذهنی واضح تری از بو و غذاهای مختلف  گزارش نمودند و بهتر توانستد تا بو های گوناگون اعم از بوی غذا و یا سایر بو ها را به یاد بیاورند.

برای حصول اطمینان از نتایج بدست آمده محققان همین آزمایش را با 57 نفر شرکت کننده جدید انجام دادند و گفتنی است که به نتایج یکسانی با آزمایش پیشین دست یافتند. طبق برنامه ریزی های انجام گرفته دانشمندان نتایج تحقیقات خود را در نشست سالانه انجمن رفتارشناسی عنوان خواهند نمود.

به گفته محققان تصور ذهنی و یادآوری دقیق عطر غذاهای مختلف با هوس کردن آنی این غذا ها مرتبط بوده وهر چه شخص دقیق تر بتواند بوی یک غذا را به خاطر بیاورد تعداد دفعاتی که هوس به خوردن یک غذا می کند بیشتر خواهد بود که نتیجتا منجر به مصرف بیشتر مواد غذایی و چاق شدن فرد خواهد شد. البته لازم به ذکر است این هوس های آنی با انجام کار هایی بسیار ساده همانند یک قدم زدن کوتاه مدت کاملا از یاد خواهند رفت.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا