ثروت آب آورده دریا برای دانش بنیان ها

محمد شریف رنجبر، رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس در جزیره قشم در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره مهمترین فعالیت های صورت گرفته در مجموعه پارک علم و فناوری مستقر در جزیره قشم اذعان کرد: با توجه به اینکه مجموعه پارک علم و فناوری جزیره قشم یک مجموعه تخصصی زیست فناوری است، شرکت های مستقر در این مجموعه هم در حوزه های دارویی، آرایشی – بهداشتی، صنایع غذایی و آبزی پروری فعالیت می کنند.

گفتنی است، این شرکت ها بر مبنای راهبردهای صنعت شیلات و زیست دریا با مجموعه پارک علم و فناوری خلیج فارس در جزیره قشم همکاری می کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شکننده بودن اقلیم منطقه خلیج فارس در مقابله با تغییر اقلیم چند شرکت در راستای کاهش اثرات زیست محیطی این معضل فعالیت می کنند؟ گفت: تا کنون در زمینه کاهش اثرات زیست محیطی گرمایش جهانی استارتاپی نداشتیم؛ چراکه اغلب دانش بنیان هایی که در این مجموعه مستقر شده اند نگاهشان در راستای کسب درآمد بوده است نه تحقیقات. 

رنجبر گفت: دریا منبع عظیمی از ثروت است و ما خوشبختانه دارای منابع دریایی سهل الوصولی هستیم که هنوز استفاده نکرده ایم به همین دلیل اغلب شرکت ها تمایل دارند در این زمینه ها تمرکز کنند و در آمد داشته باشند. 

رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس در جزیره قشم تاکید کرد: برای ایجاد یک شغل در صنعت پتروشیمی و بیوتکنولوژی نیاز به سرمایه گذاری سنگینی است، در نتیجه مجموعه پارک علم و فناوری در این منطقه باید سرمایه گذاری اولیه را دارا باشد تا بتواند برای جذب شرکت ها زیرساخت های لازم را فراهم کنند. در این شرایط است که شرکت ها برای عضویت در پارک ترغیب خواهند شد.  

وی افزود: اکنون مجموعه پارک علم و فناوری در جزیره قشم در ابتدای راه است اما در همین زمان کم هم برخی شرکت های مستقر چرخه اقتصادی خوبی را راه اندازی کرده اند که بخشی از این درآمد زایی در داخل شرکت ها و به نوعی بخش دیگری از آن به جامعه محلی و صیادی مرتبط می شوند.

به گفته شریف، با توجه به اینکه کشور ما دارای چهار استان ساحلی در جنوب است که به آب های آزاد دسترسی دارند، دارای منابع دریایی بیشتری هم نسبت به استان های شمالی هستند؛ اما واقعیت این است که جزو استان های محروم کشور محسوب می شوند. دلیل آن را می توان در عدم استفاده بهینه از منابع موجود دانست. یکی از اهداف پارک علم و فناوری در جزیره قشم این است که با همکاری شرکت های دانش بنیان بتوانیم نقش موثری در بهره برداری از این منابع، اشتغال زایی و کسب درآمد داشته باشیم. 

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا