برآورد دقیق پوشش ابر به صورت خودکار

هادی احسانی، مدیر پروژه سامانه تصویر برداری از آسمان و برآورد پوشش ابر در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: امروزه به روش سنتی تصویر برداری از آسمان توسط دیده بانی های ایستگاه های هواشناسی  هر 3 ساعت یکبار انجام می‌شود. با این روش سنتی می توان بین یک هشتم تا هشت هشتم آسمان نیمه ابری تا تمام ابری را تشخیص داد اما این سامانه به طور تمام اتوماتیک می تواند از آسمان تصویر برداری و میزان درصد پوشش ابر را برآورد کند.

وی افزود: هم اکنون نمونه های مشابه این دستگاه در کشور وجود دارد اما ضمن بومی بودن این دانش، از قیمت مناسبی نیز برخوردار است؛ قیمت این دستگاه یک دهم نمونه مشابه خارجی است. کیفیت این دستگاه نیز به دلیل استفاده از ابزارها و کالاهای خوب کاملا با نمونه های مشابه برابری می کند.

وی به کارایی این دستگاه اشاره کرد و گفت: این سیستم قابل نصب در فضای باز است و قابلیت اتصال بی سیم، پردازش

تصویر و برآورد میزان پوشش ابر، دما، رطوبت، اطلاعات GPS و سایر اطلاعات دیگر را نیز دارد.

وی درباره نحوه کارکرد این سیستم نیز افزود: دوربین در این سیستم از آیینه ای عکس می گیرد که نقش لنز را بازی می کند. این آیینه تصویری از آسمان از زوایه بین 130تا 140 می گیرد. سپس دوربین از آن تصویر برداری می کند.

وی بیان کرد: همچنین این سیستم با مجهز بودن به نوار سایه، اثر  نورخورشید را حذف می کند؛ نور خورشید ضمن  آسیب رساندن زیاد به دوربین، بخشی از تصویر را خراب می کند اما با حرکت همگام نوار سایه با نور خورشید در طول روز، اثر نور خورشید از بین می رود.

وی اظهار کرد: هم اکنون این طرح با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری اجرا شده و فاز نخست آن اخیرا به پایان رسیده است. این طرح در حال حاضر مراحل ثبت اختراع خود را طی می کند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا