جادوی موسیقی بر مغز انسان

محققان دانشگاه توركوی فنلاند ساز و كارهای عصبی که اساس پاسخ ها و واکنش های عاطفی به موسیقی است را كشف كرده اند. در این پروژه تحقیقاتی، در مجموع عملکرد مغز ۱۰۲ نفر از افراد در حالی که به موسیقی گوش فرا می دهند با تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) اسکن شد. این تحقیقات در مرکز ملی PET انجام شده است.

محققان این پروژه تحقیقاتی با استفاده از یک الگوریتم یادگیری ماشینی، فعالیت مناطق متفاوت مغز وقتی احساسات مختلف ناشی از موسیقی از یکدیگر جدا می شوند، را ترسیم کردند. آنها توانستند براساس فعال شدن قشر شنوایی و حرکتی، به طور دقیق پیش بینی کنند، فردی که در حال گوش دادن به موسیقی است به موسیقی شاد گوش می دهد یا غمگین.

گفتنی است قشر شنوایی، عناصر صوتی موسیقی مانند ریتم و ملودی را پردازش می کند. فعال شدن قشر حرکتی، احساسات حرکتی مرتبط با موسیقی را در شنوندگان ایجاد می کند. این مسئله حتی وقتی که آنها در در دستگاه ام آر آی نیز به موسیقی گوش می دهند، اتفاق می افتد.

علاوه بر این، محققان کشف کردند وقتی که شرکت کنندگان فیلم تماشا می کنند، احساسات شدید برانگیخته شده ناشی از اتفاقات فیلم در کدام مناطق مغزی فعال می شوند. آنها همچنین به بررسی این نکته پرداختند که آیا همین مناطق هنگام گوش دادن به موسیقی، تحریک کننده احساسات هستند یا خیر.

نتایج آزمایش ها و بررسی ها نشان می دهد که احساسات برانگیخته شده توسط فیلم ها و موسیقی تا حدی مبتنی بر عملکرد مکانیسم های مختلف در مغز است. بر این اساس مشخص شد فیلم ها بخش های عمیق تر مغز را که احساسات را در موقعیت های واقعی زندگی تنظیم می کنند، فعال می سازند. گوش دادن به موسیقی به شدت تماشای فیلم، این مناطق را فعال نمی کند و فعال سازی آنها احساسات ناشی از موسیقی را از یکدیگر جدا نمی کند. به گزارش سیناپرس، فرآیند فوق ممکن است به این دلیل باشد که فیلم ها به طور واقع بینانه تری می توانند رویدادهای واقعی زندگی که باعث برانگیختن احساسات می شوند، را کپی برداری کرده بنابراین مکانیسم های ذاتی احساسات را فعال می کنند.

در مورد احساسات ناشی از موسیقی، باید در نظر داشت آنها بر اساس ویژگی های صوتی موسیقی بنا شده و توسط تأثیرات فرهنگی و خاطرات شخصی شکل گرفته اند.

قابل ذکر است که به طور سنتی، احساسات ناشی از موسیقی از طریق موسیقی دستگاهی کلاسیک مورد بررسی قرار گرفته است. در ضمن طی این پروژه از موسیقی به تنهایی استفاده شده و هیچکدام از آنها دارای متن نبوده اند تا نقش احساسات شعر و احساسات موسیقی تداخل پیدا نکند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا