گرم کردن سلول های سرطانی با نانوذرات

شیمی درمانی از جمله رایج ترین و مؤثرترین روش های درمان و کنترل رشد و فعالیت سلول های سرطانی به شمار می رود اما در بسیاری از موارد، بعد از شیمی درمانی، سلول های سرطان رشد خود را از سر می گیرند و بیماری به اصطلاح عود می کند. دانشمندان انگلیسی به تازگی راه جدیدی برای این مشکل پیدا کرده اند.
به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه کالج لندن دریافتند که ترکیب حرارت و داروهای شیمی درمانی، اثربخشی این روش را بیشتر می کند. در این فرآیند، نانوذرات مغناطیسی، خود را به سلول های سرطانی تومور می چسبانند و داروی شیمی درمانی را نیز عبور می دهند.
زمانی که پزشک میدان مغناطیسی بی خطری را به ناحیه خاصی از بدن می تاباند، این میدان، ویژگی های مغناطیسی نانوذرات را فعال کرده و باعث گرم شدن آنها شده و در نتیجه سلول های سرطانی به دام انداخته را نیز گرم می کنند. محققان معتقدند که این فرآیند به تومورها آسیب وارد کرده و آن را نسبت به داروهای شیمی درمانی حساس تر می کند.

محققان تاکنون این روش را در شرایط آزمایشگاهی انجام داده بودند اما یافته های جدید حکایت از اثربخشی این روش دارد. سلول های سرطان پستان، سلول های سرطان مغز و سلول های سرطان پروستات جزء مواردی هستند که در تست های آزمایشگاه با روش جدید درمان شده اند.

محققان در این روش داروی «دوکسوروبیسین» را که داروی معمول شیمی درمانی است در استفاده از نانوذرات مغناطیسی استفاده کرده اند. ترکیب حرارت و این دارو، پس از گذشت 48 ساعت حدود 98 درصد سلول های سرطانی مغز را از بین می برد. این در حالی است که با استفاده از دارو، تنها 73 درصد از سلول ها نابود می شوند.

به گزارش سیناپرس، استفاده ترکیبی از دارو و حرارت می تواند حدود 89 درصد سلول های سرطانی پستان را از بین ببرد؛ این در حالی است که با استفاده صرف از دارو، تنها 77 درصد سلول ها نابود می شوند. تمام این یافته ها از قابلیت بی نظیر ترکیب شیمی درمانی و درمان گرمایی از طریق نانوذرات مغناطیسی خبر می دهد.
به گفته دانشمندان، این درمان جدید، عوارض جانبی شیمی درمانی را نیز تا حد زیادی کاهش می دهد و بیش از هر چیز، به جای این که سلول های سالم را نشانه بگیرد، سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد.

مترجم:ندا جوادهراتی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا