نگرانی از حلال بودن واکسن کرونا

همزمان با رقابت شرکت های مختلف دنیا برای تولید واکسن کووید- 19 و کشورهایی که برای تأمین دوزهای مختلف واکسن تلاش می کنند، به تازگی گزارش هایی درباره استفاده از فرآورده های خوکی در تولید این واکسن مطرح شده که باعث نگرانی از احتمال بروز مشکل در فعالیت های طرح تولید واکسن برای ایمن سازی افراد شده است.
به گزارش اسوشیتدپرس به نقل از اندونزی، در ماه اکتبر، دیپلمات ها و مراجع اسلامی اندونزی با سفر به چین و آگاهی از روند تولید واکسن نگرانی خود را تولید واکسن کرونا برخلاف قوانین شرع اسلام اعلام کردند.
به گزارش سیناپرس ، ژلاتینی که از خوک گرفته می شود، به طور گسترده به عنوان تثبیت کننده برای ایمن باقی ماندن واکسن حین ذخیره و انتقال مورد استفاده قرار می گیرد. برخی شرکت های تولید واکسن سال ها توانسته اند واکسن هایی بدون استفاده از فرآورده های خوکی تولید کنند.

شرکت دارویی سوئیسی Novartis یکی از شرکت هایی است که توانسته واکسن مننژیت بدون استفاده از فرآورده خوکی تولید کند.

به گفته سلمان وقار، دبیر کل انجمن پزشکی اسلامی انگلیس می گوید: تقاضای بالای جهانی، زنجیره های تأمین، هزینه و ماندگاری کمتر واکسن هایی که حاوی ژلاتین خوکی نیستند، شانس استفاده از این فرآورده ها را در بیشتر واکسن های تولید شده طی سال ها افزایش داده است.

سخنگوی شرکت های Pfizer، Moderna و AstraZeneca اعلام کرده اند که فرآورده های خوکی بخشی از ماده تولید کننده واکسن کووید- 19 به شمار نمی رود. اما عرضه محدود واکسن و معاملات چند میلیون دلاری که این شرکت ها انجا می دهند ممکن است دلیلی بر پوشاندن این واقعیت باشد. آنچه مسلم است، برخی کشورهای مسلمان از جمله اندونزی هم واکسن هایی را دریافت می کنند که گواهی معتبری دال بر عدم استفاده از ژلاتین خوکی در این محصولات وجود ندارد.

با توجه به این که استفاده از گوشت و فرآورده های خوک در دین اسلام حرام ذکر شده است، هنوز مراجع به پاسخ درستی برای حلال بودن استفاده از این قبیل واکسن ها برای مسلمانان ارائه نکرده اند.به گزارش سیناپرس، اما اجماع اکثریت بر این است که استفاده از ژلاتین خوکی در تولید واکسن ها منافاتی با قوانین و شرع اسلامی ندارد و عدم استفاده از این واکسن ها ضرر به مراتب بیشتری به دنبال دارد.

اما برخی دیگر بر این باورند که استفاده از فرآورده ها و گوشت خوک در صورتی حرام است که به شکل معمول و خوراکی استفاده شود بنابراین تزریق آن به بدن که جنبه خوراکی ندارد، نمی تواند منع و مشکل شرعی ایجاد کند.

مترجم:پروانه غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا