پایش سلامت چشم ساکنان مناطق دور افتاده با کمک ماهواره

در یک برنامه دولتی ، صدها نفر از بیماران استرالیایی در مناطق دور افتاده ، از طریق یک شبکه ماهواره ای مورد بررسی و غربالگری بینایی قرار می گیرند تا نسبت به بیماری های چشم محافظت شوند .

محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود ( Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization) در کشور استرالیا موفق به ایجاد یک تکنولوژی شده اند که توسط آن تصاویری از شبکیه چشم بیماران در مناطق دور تهیه می شود و این تصاویر از طرق یک شبکه ماهواره ای برای یک سیستم ویژه آپلود شده و ارسال می شود تا اطلاعات فوق  توسط متخصصان چشم در مراکز بهداشتی شهرهای بزرگ این کشور ، مورد ارزیابی قرار گیرند .

پروفسور یوگی کاناگاسینگام (Yogi Kanagasingam) سرپرست این تیم تحقیقاتی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود (CSIRO) در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : " بخشی از جمعیت و مردم بومی استرالیا که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند ، تقریبا چهار برابر بیشتر در معرض خطر کوری غیر قابل بازگشت هستند که می توان توسط این فن آوری به طور مستقیم آن ها مورد ارزیابی قرار داده و احتمال خطر کوری را در آن ها کاهش داد .

پروفسور کاناگاسینگام در ادامه توضیحات خود می گوید : " در حقیقت در همه مواد ، با چک کردن منظم چشم می توان از بروز این خطر جلوگیری کرد . با این حال افرادی که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند و دسترسی اشان به خدمات پزشکی بسیار سخت است ، توسط این فن آوری می توانند مورد ارزیابی قرار گرفته و از کوری نجات پیدا کنند .

قابل ذکر است که این پژوهش های انجام شده در رابطه با ایجاد فن آوری جدید ، در واقع بخشی از برنامه دولت استرالیا بوده تا بتوان از طریق آن به مراقبت های پزشکی – بهداشتی افراد ساکن مناطق دور افتاده پرداخت و سطح سلامت آن ها را بهبود بخشید .

شایان ذکر است که تاکنون نهصد نفر از ساکنان جزایر تنگه تورس و بخش جنوب غربی استرالیا توسط این تکنولوژی مورد غربالگری و بررسی شبکه چشم قرار گرفته اند . در بررسی آزمایشی این فن آوری ، 68 نفر از افرادی که در معرض شدید خطر کوری قرار داشتند ، شناسایی شده اند تا نسبت به درمان آن ها اقدام شود .  

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا