ناسا در اندیشه جوان سازی ماهواره های پیر

هم اکنون بیش از 1100 ماهواره در اطراف زمین مشغول سرویس دهی هستند. این سیستم های ارتباطاتی و اطلاعاتی بنیان اصلی توسعه تلوزیون و تماسهای تلفنی در سراسر جهان به شمار می آیند. از آن گذشته بسیاری از آنها برای جمع آوری اطلاعاتی درحوزه محیط زیست و حتی امور جاسوسی طراحی و پرتاب شده اند. اکثر این ماهواره ها با هزینه های گزافی تولید شده و حتی در برخی موارد فرآیند طراحی، تولید و پرتاب چنین سیستم هایی به صدها میلیون دلار نیز می رسد.

اکنون ناسا در نظر دارد تا با ساخت ایستگاه ماهواره ای ویژه، ضمن تعمیر و به روزرسانی ماهواره ها، تا پیش از سقوط آنها در اتمسفر چند سالی بر عمر مفیدشان بیفزاید.

بنجامین رید از مدیران ارشد اداره برنامه خدمات رسانی ماهواره ای مرکز پرتابهای فضایی گادارد ناسا می گوید: ما به این فکر می کنیم که آیا راهی وجود دارد که با همکاری انسانها و روباتها عمر مفید ماهواره ها افزایش پیدا کند؟ این کار را می توان با تعمیر و به روزرسانی ماهواره ها انجام داد.

این مقام بلندپایه ناسا می افزاید: ما به این فکر می کنیم که به جای از دست دادن ماهواره ها، آنها را بار دیگر در مسیر سرویس دهی در مدار زمین قرار دهیم. خبر خوشحال کننده این است که ما فناوری های لازم برای انجام چنین کارهایی را داریم.