تاثیر چرت عصرگاهی در افزایش بهره وری شغلی

چند سالی است که مبحث چرت عصرگاهی در محل کار به صورت جدی تر مطرح می شود و حتی برخی شرکت ها، امکاناتی برای این کار در اختیار کارکنان خود قرار می دهند. پژوهش جدیدی که در این زمینه به انجام رسیده است نشان می دهد خوابیدن به مدتی محدود در عصرها سبب افزایش میزان کارایی و بهره وری و نیز آزردگی و بی حوصلگی کمتر آنها می شود.

در این مطالعه، پژوهشگران به بررسی تاثیر چرت عصرگاهی بر رفتار هیجانی گروهی از شرکت کنندگان پرداختند. در این مطالعه 40 فرد 18 تا 50 ساله شرکت داشتند. همه این افراد در سه شب پیش از شروع مطالعه، برنامه منظمی برای خواب شبانگاهی داشته و از میزان استاندارد خواب برخوردار بودند.

این افراد سپس در آزمایشگاه به تکمیل چندین تکلیف ذهنی رایانه ای پرداخته و سپس به سئوالاتی در مورد بیخوابی، خلق و خو و نیز رفتارهای تکانش گرانه پاسخ دادند. سپس از نیمی از این افراد خواسته شد تا عصر آن روز چرت بزنند و از نیمی دیگر نیز خواسته شد یک فیلم که در آن مناظر طبیعی به نمایش درآمده بود را تماشا کنند. در گام بعدی، این افراد یک بار دیگر تمرینات مرحله پیش را تکرار کردند.

بررسی نتایج به دست آمده نشان داد افرادی که عصر چرت زده بودند، زمان بیشتری را به حل تمرینات ذهنی اختصاص می دادند. در واقع افرادی که عصر نخوابیده بودند، پس از برخورد با مشکل در زمینه حل تمرینان ذهنی آنها را رها می کردند، در حالی که افرادی که چرت زده بودند خیلی زود از حل تمرین دست نمی کشیدند و بیشتر به آن می پرداختند. افزون بر این، افرادی که چرت زده بودند، کمتر رفتارهای تکانش گرانه از خود بروز می دادند.

نتایج این پژوهش در کنار نتایج مطالعات قبلی مبنی بر پیامدهای منفی محرومیت از خواب نشان می دهد که بیدار ماندن به مدتی طولانی سبب می شود که افراد در کنترل پاسخ های هیجانی خود چندان موفق نباشند.

کارفرمایان می توانند از این پژوهش برای بهبود میزان بهره وری کارکنان و واحدهای کاری خود استفاده کنند. در واقع چنانچه کار معمول کارکنان نیازمند تمرکز زیاد باشد، خواب عصرگاهی آنها می تواند به افزایش میزان بهره وری آنها بیانجامد.

این پژوهش به تازگی در نشریه Personality and Individual Differences منتشر شده است.  

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا