مصرف بی‌رویه میوه‌ برای سلامت خطرناک است

با این وجود متخصصان تغذیه معتقد هستند حذف این گروه غذایی از وعده ها، به مانند سایر گروه‌ها، کار صحیحی نیست و بدن بطور طبیعی به تمامی گروههای غذایی نیاز دارد وآنچه مهم است تعادل در مصرف است.

 

دکتر سید محسن مداح، متخصص تغذیه دراین رابطه به سیناپرس گفت: به طور کلی 55 درصد نیاز بدن افراد باید از غلات و مواد نشاسته‌ای تأمین شود. بنابراین سهم کربوهیدراتها خیلی بیشتر از پروتئین‌ها و چربی‌ها است. زمانی که از مواد نشاسته‌ای صحبت می‌کنیم بیشترمنظورما از غلات پیچیده مانند نان وبرنج است.معمولا سهم کربوهیدراتهای پیچیده که در تهیه آنها قند وشکر بکار رفته باشد اگر کمتر باشد بهتر است.این مواد ممکن است به صورت شیرینی،قند وشکر،نوشیدنی‌های شیرین یا تنقلاتی مانند کیک وبیسکوییت  باشد. هر اندازه سهم این مواد در تغذیه افراد از 55 درصد سهم کربوهیدراتها کمتر باشدمیزان ابتلا به عوارض ناخواسته کمتر است.

 

وی افزود: در ماه رمضان مصرف شیرینی‌هایی نظیر زولبیا وبامیه اغلب  گذرا بوده ونگرانی چندانی وجود ندارد؛ ما بیشتر نگران مصرف شیرینی‌ها در ایام دیگرسال و بطور مرتب هستیم.

 عضوهیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه تاکید کرد: بطور کلی مصرف متعادل شیرینی جات در تغذیه مشکل‌ساز نیست. اگر فردی بطور متعادل از این گروه غذایی استفاده کند به صورتیکه وزن بدن او تغییر نکند  مشکلی بوجود نمی‌آید.بطور مثال برای یک خانواده چهار نفره که ده روز یکبار نیم کیلو شیرینی مصرف می‌کنند،مشکلی بوجود نمی‌آید. یا در ماه رمضان مصرف نیم کیلو زولبیا و بامیه در طی یک هفته عارضه ای برای سلامت ایجاد نمی‌کند. وی افزود: مصرف شیرینی ها تنها به دلیل قند بکار رفته مضر نیست بلکه وجود روغن‌هایی که در طبخ این مواد استفاده می‌شوند وبه کرات استفاده می‌شوندمشکل ساز است. بطوریکه این روغنها اسیدهای چرب ترانس که سرطان زا هستند و بیماریهای قلب وعروقی ایجاد می‌کنند وسلامت افراد را به خطر می‌اندازند.

این عضو انجمن چاقی آمریکا در خصوص مصرف این مواد در وعده های افطار گفت: ما بطور طبیعی نیاز به مصرف مواد شیرین در وعده افطار داریم تا بتواند قند پایین افتاده را بلافاصله بالا ببرد.زیرا غذایی که خورده می‌شود معمولا دو تا سه ساعت طول می‌کشد که از معده خارج شده و وارد روده کوچک شود و قند خون را بالا ببرد.بنابراین قندهای ساده سریعتر می‌توانند قند خون را بالاببرند زیرا نیاز به گوارش ندارند.این قندها ممکن است به صورت خرما یا شیرینی باشند .

دکتر مداح در ادامه گفت: اینکه ما قندها را به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم کنیم . بطور مثال برخی از آنها مانند خرما را طبیعی و شیرینی‌های دیگر را مصنوعی بنامیم کار صحیحی به لحاظ علم تغذیه نیست .در واقع حتی اگرخرما را خارج از حد تعادل مصرف کنیم می‌تواند برای سلامت مضر باشد. نکته‌ مهمی که وجود دارد این است که مصرف چای شیرین بطور مثال در وعده صبحانه خیلی نگران کننده نیست وبیشتر نگرانی ما درباره نوشیدنی‌های شیرینی است که به جای آب مصرف می‌شوند. افرادی که نوشابه و حتی ماءالشعیر در طول روز در وعده های غذایی استفاده می‌کنند عوارض بسیاری برای سلامت خود ایجاد می‌کنند و از آنجا که مصرف نوشیدنی‌ها در تغذیه امری ضروری است و هر روز اتفاق می‌افتد خیلی بیشتر از شیرینی‌جات آسیب رسان است مگردر مورد افرادی که روزانه عادت دارند در میان وعده‌ها از شیرینی و کیک و بیسکوییت استفاده کنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه  گفت: زمانیکه بحث روغن پالم در شیر مطرح شد ،مردم به شدت نگران شدند،در حالیکه خیلی پیشتر این روغن در محصولات غذایی ما استفاده میشد و مردم از آن اطلاعی نداشتند. از این رو مصرف این اغلام غذایی بهتر است کمتر صورت گیرد و به هیچ وجه جایگزین مصرف میان وعده های مفید نظیر لقمه های غذایی نشوند.

نکته مهم دیگر اینکه میوه‌ها هم حاوی قند هستند. بنابراین مصرف بی رویه میوه به جای غذا خارج از حد طبیعی می‌تواند بدن را با منابع زیاد قند مواجه کند. افرادیکه حتی آب میوه‌های طبیعی به میزان زیاد می‌خورند هم در معرض عوارض مصرف بی رویه هستند چه برسد به کسانیکه عادت به مصرف آب میوه های صنعتی دارند.در کل مصرف میوه بین سه تا چهار سهم در طول روز توصیه می‌شود و اینکه گمان کنیم میوه طبیعی است و  خوردن زیاد آن مشکلی ایجاد نمی‌کند اشتباه بزرگی است.

مداح ادامه داد: مصرف قندها الزاما مساوی با بیماری دیابت نیست.آن چیزی که مادر دیابت است اضافه وزن  بوده و این اضافه وزن می‌تواند از مصرف هر ماده‌ای ایجاد شود. بطور مثال کسی که گوشت و مرغ زیاد بخورد ممکن است دچار بیماری دیابت شود خصوصا اگر ارث هم دخیل باشد  که این احتمال را بیشتر می‌کند. وقتی قند فرد بالا باشد یعنی مجموعه ای از عادات ناپسند غذایی مضاف بر ژنتیک درابتلا به دیابت دخیل است.

 بنابراین مصرف کلیه مواد غذایی که خارج از تعادل باشد در ابتدای امر اضافه وزن ایجاد می‌کند. این مواد تنها شکر ندارند و حاوی روغنهای نامطلوب هستند ومی‌توانند  باعث انسداد عروق قلب در درازمدت شوند. خیلی از مواقع تنقلات در کودکان ونوجوانان جایگزین مواد غذایی مفید و ضروری می‌شوند و باعث از دست رفتن ریز مغذی های ضروری در بدن می‌شوند که این خود عاملی در بی اشتهایی آنها است ومی‌تواند بر رشد جسمی و سلامت عمومی بدن آنها تأثیر منفی بگذارد.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا