گزارش ویدئوئی از ربات حشره ای

سینا پرس : گروه پژوهشی Biomechatronics در دانشگاه بیله فیلد کشور آلمان نوعی ربات به شکل حشره طراحی کرده اند که هکتور نام دارد . این ربات به گونه ای طراحی شده است که هر کدام از شش پای خود را می تواند به صورت مجزا تکان داده و همچنین سنسورهای موجود در بدنه این ربات ، وی را قادر به نشان دادن واکنش به محیط اطراف کرده و همچنین این ربات توانائی یادگیری و تجربه اندوزی دارد .

طراح و سازنده این ربات Jan Paskarbeit نام دارد . وی در ارتباط با کارائی ربات خود اعلام کرد : هکتور می تواند نحوه حرکات برخی جانوران و حشرات را بازسازی کند و در واقع ما قصد نداریم این ربات را به سیستم فاضلاب یا فضاهایی شبیه به آن بفرستیم و  در حقیقت این ربات قرار است به پژوهشگران در مورد نحوه حرکت حشرات بر روی شش پا و بازسازی و مدل سازی آن کمک کند . مفصل ها و بخش های حرکتی هکتور بسیار منعطف بوده و دقیقا مانند ماهیچه واقعی عمل می کنند . این ربات قادر به حرکت در سطوح مختلفی بوده و هر کدام از پاهای وی می تواند به صورت جداگانه مسیر خود را تغییر داده و در موقعیت متفاوتی قرار گیرد .

طراح و سازنده این ربات همچنین اعلام کرد که هکتور به زودی قادر به مشاهده و دیدن محیط اطرافش خواهد بود . وی در این ارتباط گفت : ” یک نوع دوربین خاص و مجهز به سیستم ویژه ای برای هکتور طراحی شده است که می تواند تصاویر محیط اطراف را به گونه ای به وی منتقل کند که این ربات قادر به مشاهده محیط خود دقیقا مانند سایر حشرات باشد . “

موضوع دیگیر که درباره این ربات باید به آن اشاره کرد ، تعبیه حسگرهائی در بدن وی است که این ربات را قادر می کند تا مانند یک حشره واقعی محیط اطراف را لمس کرده و موانع موجود را بررسی کند . این حسگر ها در مراحل اولیه بوده و در آینده تغییرات زیادی خواهند کرد .

در پایان باید خاطر نشان کرد که اگرچه ربات موسوم به هکتور تنها برای انجام آزمایش های زیستی و بازسازی مدل حرکت حشرات طراحی شده است ولی با توجه به این موضوع که این ربات قادر به حمل بارهای نسبتا سنگین بوده و توانائی حرکتی بالائی دارد ، احتمال داده می شود که از این ربات در آینده جهت انجام عملیات امداد و نجات استفاده شود .